Εορτολόγιο: Μαρίνος * Νικηφόρος, Νικηφορία, Νικηφόρα * Νεφέλη.
2 Ιουνίου: Της Αναλήψεως – «Ο Κύριος ανελήφθη εις ουρανούς, ίνα πέμψη τόν Παράκλητον τώ κόσμω, οι ουρανοί ητοίμασαν τόν θρόνον αυτού, νεφέλαι τήν επίβασιν αυτού,…
Άγγελοι θαυμάζουσιν, άνθρωπον ορώντες υπεράνω αυτών, ο Πατήρ εκδέχεται, όν εν κόλποις έχει συναϊδιον, Τό Πνεύμα τό άγιον κελεύει πάσι τοίς Αγγέλοις αυτού, Άρατε πύλας οι άρχοντες ημών, Πάντα τά έθνη κροτήσατε χείρας, ότι ανέβη Χριστός, όπου ήν τό πρότερον».
ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ ΕΔΩ ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός μετά την λαμπροφόρο Ανάστασή Του από τους νεκρούς, δεν εγκατέλειψε αμέσως τον κόσμο, αλλά συνέχισε για σαράντα ημέρες να εμφανίζεται στους μαθητές Του (Πράξ.1,3). Αυτές οι μεταναστάσιμες εμφανίσεις Του προς αυτούς είχαν πολύ μεγάλη σημασία. Έπρεπε οι πρώην δύσπιστοι και φοβισμένοι μαθητές να βιώσουν το γεγονός της Αναστάσεως του Διδασκάλου τους και να αποβάλλουν κάθε δισταγμό και ψήγμα απιστίας για Εκείνον.
Την τεσσαρακοστή λοιπόν ημέρα, σύμφωνα με το Ευαγγέλιο του Λουκά, ο Κύριος τους μαθητές του «εξήγαγε έξω έως τη Βηθανία», στο όρος των Έλαιών όπου συνήθως προσηύχετο. «Και αφού σήκωσε τα χέρια του, τους ευλόγησε» (Λουκά 24,50) και «ευλογώντας τους, εχωρίσθηκε απ’ αυτούς και εφέρετο πρός τα πάνω, στον ουρανό» μέχρι που τον έχασαν από τα μάτια τους. Και μετά αφού Τον προσκύνησαν επέστρεψαν στην Ιερουσαλήμ με χαρά μεγάλη και έμεναν συνεχώς στο ναό, υμνολογώντας και δοξολογώντας το Θεό.
Ο ευαγγελιστής Μάρκος, περιγράφοντας πιο λακωνικά το θαυμαστό και συνάμα συγκινητικό γεγονός, αναφέρει πως μετά από την ρητή αποστολή των μαθητών σε ολόκληρο τον κόσμο κηρύττοντας και βαπτίζοντας τα έθνη, «ανελήφθη εις τον ουρανόν και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού. Εκείνοι δε εξελθόντες εκήρυξαν πανταχού, του Κυρίου συνεργούντος και τον λόγον βεβαιούντος δια των επακολουθούντων σημείων» (Μαρκ.16,19-20).
Αυτή η ευλογία είναι πια η αρχή της Πεντηκοστής. Ο Κύριος ανέρχεται για να μας στείλει το παράκλητο Πνεύμα, όπως λέγει το τροπάριο της εορτής: «Ανυψώθηκες στη δόξα, Χριστέ Θεέ μας, αφού χαροποίησες τους μαθητές σου με την επαγγελία του Αγίου Πνεύματος και βεβαιώθηκαν από την ευλογία σου».
Η Ανάληψη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού αποτελεί αναμφίβολα το θριαμβευτικό πέρας της επί γης παρουσίας Του και του απολυτρωτικού έργου Του. «Ανελήφθη εν δόξη» για να επιβεβαιώσει την θεία ιδιότητά Του στους παριστάμενους μαθητές Του. Για να τους στηρίξει περισσότερο στον τιτάνιο πραγματικά αγώνα, που Εκείνος τους ανάθεσε, δηλαδή τη συνέχιση του σωτηριώδους έργου Του για το ανθρώπινο γένος.
Ο Κύριος Ιησούς Χριστός ανήλθε στους ουρανούς, αλλά δεν εγκατέλειψε το ανθρώπινο γένος, για το οποίο έχυσε το τίμιο Αίμα Του. Μπορεί να κάθισε στα δεξιά του Θεού στους ένδοξους ουρανούς, όμως η παρουσία Του εκτείνεται ως τη γη και ως τα έσχατα της δημιουργίας. Άφησε στη γη την Εκκλησία Του, η οποία είναι το ίδιο το αναστημένο, αφθαρτοποιημένο και θεωμένο σώμα Του, για να είναι το μέσον της σωτηρίας όλων των ανθρωπίνων προσώπων, που θέλουν να σωθούν. Νοητή ψυχή του σώματός Του είναι ο Θεός Παράκλητος, «το Πνεύμα της αλήθείας» (Ιωάν. 15,26), ο Οποίος επεδήμησε κατά την αγία ημέρα της Πεντηκοστής σε αυτό, για να παραμείνει ως τη συντέλεια του κόσμου.
Η σωτηρία συντελείται με την οργανική συσσωμάτωση των πιστών στο θεανδρικό Σώμα του Χριστού. Αυτό εννοούσε, όταν υποσχόταν στους μαθητές Του: «ιδού εγώ μεθ υμών ειμί πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος» (Ματθ.28,20).
Ευαγγελική περικοπή (Λουκά 24: 36-53)
«36 Ταύτα δέ αυτών λαλούντων αυτός ο Ιησούς έστη εν μέσω αυτών καί λέγει αυτοίς Ειρήνη υμίν. 37 πτοηθέντες δέ καί έμφοβοι γενόμενοι εδόκουν πνεύμα θεωρείν. 38 καί είπεν αυτοίς Τί τεταραγμένοι εστέ, καί διατί διαλογισμοί αναβαίνουσιν εν ταίς καρδίαις υμών; 39 ίδετε τάς χείράς μου καί τούς πόδας μου, ότι αυτός εγώ ειμι ψηλαφήσατέ με καί ίδετε, ότι πνεύμα σάρκα καί οστέα ουκ έχει καθώς εμέ θεωρείτε έχοντα. 40 καί τούτο ειπών επέδειξεν αυτοίς τάς χείρας καί τούς πόδας. 41 έτι δέ απιστούντων αυτών από τής χαράς καί θαυμαζόντων είπεν αυτοίς Έχετέ τι βρώσιμον ενθάδε; 42 οι δέ επέδωκαν αυτώ ιχθύος οπτού μέρος καί από μελισσίου κηρίου, 43 καί λαβών ενώπιον αυτών έφαγεν. 44 είπε δέ αυτοίς Ούτοι οι λόγοι ούς ελάλησα πρός υμάς έτι ών σύν υμίν, ότι δεί πληρωθήναι πάντα τά γεγραμμένα εν τώ νόμω Μωϋσέως καί προφήταις καί ψαλμοίς περί εμού. 45 τότε διήνοιξεν αυτών τόν νούν τού συνιέναι τάς γραφάς, 46 καί είπεν αυτοίς ότι Ούτω γέγραπται καί ούτως έδει παθείν τόν Χριστόν καί αναστήναι εκ νεκρών τή τρίτη ημέρα, 47 καί κηρυχθήναι επί τώ ονόματι αυτού μετάνοιαν καί άφεσιν αμαρτιών εις πάντα τά έθνη, αρξάμενον από Ιερουσαλήμ. 48 υμείς δέ εστε μάρτυρες τούτων. 49 καί ιδού εγώ αποστέλλω τήν επαγγελίαν τού πατρός μου εφ’ υμάς υμείς δέ καθίσατε εν τή πόλει Ιερουσαλήμ έως ού ενδύσησθε δύναμιν εξ ύψους. 50 Εξήγαγε δέ αυτούς έξω έως εις Βηθανίαν, καί επάρας τάς χείρας αυτού ευλόγησεν αυτούς. 51 καί εγένετο εν τώ ευλογείν αυτόν αυτούς διέστη απ’ αυτών καί ανεφέρετο εις τόν ουρανόν. 52 καί αυτοί προσκυνήσαντες αυτόν υπέστρεψαν εις Ιερουσαλήμ μετά χαράς μεγάλης, 53 καί ήσαν διά παντός εν τώ ιερώ αινούντες καί ευλογούντες τόν Θεόν. Αμήν».
Αποστολικόν Ανάγνωσμα (Πραξ. 1: 1-12)
«1 Τόν μέν πρώτον λόγον εποιησάμην περί πάντων, ώ Θεόφιλε, ών ήρξατο ο Ιησούς ποιείν τε καί διδάσκειν 2 άχρι ής ημέρας εντειλάμενος τοίς αποστόλοις διά Πνεύματος αγίου ούς εξελέξατο ανελήφθη 3 οίς καί παρέστησεν εαυτόν ζώντα μετά τό παθείν αυτόν εν πολλοίς τεκμηρίοις, δι’ ημερών τεσσαράκοντα οπτανόμενος αυτοίς καί λέγων τά περί τής βασιλείας τού Θεού. 4 καί συναλιζόμενος παρήγγειλεν αυτοίς από Ιεροσολύμων μή χωρίζεσθαι, αλλά περιμένειν τήν επαγγελίαν τού πατρός ήν ηκούσατέ μου 5 ότι Ιωάννης μέν εβάπτισεν ύδατι, υμείς δέ βαπτισθήσεσθε εν Πνεύματι αγίω ου μετά πολλάς ταύτας ημέρας. 6 οι μέν ούν συνελθόντες επηρώτων αυτόν λέγοντες Κύριε, ει εν τώ χρόνω τούτω αποκαθιστάνεις τήν βασιλείαν τώ Ισραήλ; 7 είπε δέ πρός αυτούς Ουχ υμών εστι γνώναι χρόνους ή καιρούς ούς ο πατήρ έθετο εν τή ιδία εξουσία, 8 αλλά λήψεσθε δύναμιν επελθόντος τού αγίου Πνεύματος εφ’ υμάς, καί έσεσθέ μου μάρτυρες έν τε Ιερουσαλήμ καί εν πάση τή Ιουδαία καί Σαμαρεία καί έως εσχάτου τής γής. 9 καί ταύτα ειπών βλεπόντων αυτών επήρθη, καί νεφέλη υπέλαβεν αυτόν από τών οφθαλμών αυτών. 10 καί ως ατενίζοντες ήσαν εις τόν ουρανόν πορευομένου αυτού, καί ιδού άνδρες δύο παρειστήκεισαν αυτοίς εν εσθήτι λευκή, 11 οί καί είπον Άνδρες Γαλιλαίοι, τί εστήκατε εμβλέποντες εις τόν ουρανόν; ούτος ο Ιησούς ο αναληφθείς αφ’υμών εις τόν ουρανόν, ούτως ελεύσεται, όν τρόπον εθεάσασθε αυτόν πορευόμενον εις τόν ουρανόν. 12 Τότε υπέστρεψαν εις Ιερουσαλήμ από όρους τού καλουμένου ελαιώνος, ό εστιν εγγύς Ιερουσαλήμ, σαββάτου έχον οδόν.».
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
«Βλέπετε αυτή τη κοινή για μας εορτή και ευφροσύνη, την οποία ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός εχάρισε με την ανάσταση και ανάληψή του στους πιστούς; Επήγασε από θλίψη.
Βλέπετε αυτή τη ζωή, μάλλον δε την αθανασία; Επιφάνηκε σε μας από θάνατο.
Βλέπετε το ουράνιο ύψος, στο οποίο ανέβηκε κατά την ανύψωσή του ο Κύριος και την υπερδεδοξασμένη δόξα που δοξάσθηκε κατά σάρκα; Το πέτυχε με τη ταπείνωση και την αδοξία. Όπως λέγει ο απόστολος γι’ αυτόν, «εταπείνωσε τον εαυτό του γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, και μάλιστα σταυρικού θανάτου, γι’ αυτό κι’ ο Θεός τον υπερύψωσε και του χάρισε όνομα ανώτερο από κάθε όνομα, ώστε στο όνομα του Ιησού να καμφθεί κάθε γόνατο επουρανίων και επιγείων και καταχθονίων και να διακηρύξει κάθε γλώσσα ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο Κύριος σε δόξα Θεού Πατρός».(Φιλιπ. 2: 8-11).
Εάν λοιπόν ο Θεός υπερύψωσε το Χριστό του για το λόγο ότι ταπεινώθηκε, ότι ατιμάσθηκε, ότι πειράσθηκε, ότι υπέμεινε επονείδιστο σταυρό και θάνατο για χάρη μας, πως θα σώσει και θα δοξάσει και θα ανυψώσει εμάς, αν δεν επιλέξωμε τη ταπείνωση, αν δεν δείξουμε τη προς τους ομοφύλους αγάπη, αν δεν ανακτήσωμε τις ψυχές μας δια της υπομονής των πειρασμών, αν δεν ακολουθούμε δια της στενής πύλης και οδού, που οδηγεί στην αιώνια ζωή, τον σωτηρίως καθοδηγήσαντα σ’ αυτήν; «διότι, και ο Χριστός έπαθε για μας, αφήνοντάς μας υπογραμμό (παράδειγμα), για να παρακολουθήσουμε τα ίχνη του». (Α’ Πέτρ. 2:21).
Η ενυπόστατος Σοφία του υψίστου Πατρός, ο προαιώνιος Λόγος, που από φιλανθρωπία ενώθηκε μ’ εμάς και μας συναναστράφηκε, ανέδειξε τώρα εμπράκτως μια εορτή πολύ ανώτερη και από αυτή την υπεροχή. Γιατί τώρα γιορτάζουμε τη διάβαση, της σ’ αυτόν ευρισκομένης φύσεώς μας, όχι από τα υπόγεια προς την επιφάνεια της γης, αλλά από τη γη προς τον ουρανό του ουρανού και προς τον πέρα από αυτόν θρόνο του δεσπότη των πάντων.
Σήμερα ο Κύριος όχι μόνο στάθηκε, όπως μετά την ανάσταση, στο μέσο των μαθητών του, αλλά και αποχωρίσθηκε από αυτούς και, ενώ τον έβλεπαν, αναλήφθηκε στον ουρανό και εισήλθε στ’ αληθινά άγια των αγίων «και εκάθησε στα δεξιά του Πατρός πάνω από κάθε αρχή και εξουσία και από κάθε όνομα και αξίωμα, που γνωρίζεται και ονομάζεται είτε στον παρόντα είτε στον μέλλοντα αιώνα».(Εφ. 1:20)
Γιατί λοιπόν στάθηκε στο μέσο τους κι’ έπειτα τους συνόδευσε; «Τους εξήγαγε, λέγει, έξω έως τη Βηθανία», αλλά «και αφού σήκωσε τα χέρια του, τους ευλόγησε». (Λουκά 24:50). Το έκαμε για να επιδείξει τον εαυτό του ολόκληρο σώο και αβλαβή, για να παρουσιάσει τα πόδια υγιή και βαδίζοντα σταθερά, αυτά που υπέστησαν τα τρυπήματα των καρφιών, τα ομοίως επί του σταυρού καρφωμένα χέρια, την ίδια τη λογχισμένη πλευρά, αν έφεραν πάνω τους, τους τύπους των πληγών, προς διαπίστωση του σωτηριώδους πάθους.
Εγώ δε νομίζω ότι δια του «στάθηκε στο μέσο των μαθητών» δεικνύεται και το ότι αυτοί στηρίχθηκαν στη πίστη προς αυτόν, με αυτή τη φανέρωση και ευλογία του. Γιατί δεν στάθηκε μόνο στο μέσο όλων αυτών, αλλά και στο μέσο της καρδιάς του καθενός, γιατί από εκείνη την ώρα οι απόστολοι του Κυρίου έγιναν σταθεροί και αμετακίνητοι.
Στάθηκε λοιπόν στο μέσο τους και τους λέγει, «ειρήνη σε σας», τούτη τη γλυκιά και σημαντική και συνηθισμένη του προσφώνηση. Την διπλή ειρήνη, προς το Θεό που είναι γέννημα της ευσέβειας και αυτή που έχουμε οι άνθρωποι μεταξύ μας. Και καθώς τους είδε φοβισμένους και ταραγμένους από την ανέλπιστη και παράδοξη θέα, γιατί νόμισαν ότι βλέπουν πνεύμα – φάντασμα, αυτός τους ανέφερε πάλι τους διαλογισμούς της καρδιάς των, και αφού έδειξε ότι είναι αυτός ο ίδιος, πρότεινε τη διαβεβαίωση δια της εξετάσεως και ψηλαφήσεως. Ζήτησε φαγώσιμο, όχι γιατί είχε ανάγκη τροφής, αλλά για επιβεβαίωση της αναστάσεώς του.
Έφαγε δε μέρος ψητού ψαριού και μέλι από κηρύθρα, που είναι και αυτά σύμβολα του μυστηρίου του. Δηλαδή ο Λόγος του Θεού ένωσε στον εαυτό του καθ’ υπόσταση τη φύση μας, που σαν ιχθύς κολυμπούσε στην υγρότητα του ηδονικού και εμπαθούς βίου, και την καθάρισε με το απρόσιτο πυρ της Θεότητός του. Με κηρύθρα δε μελισσιού μοιάζει η φύση μας γιατί κατέχει το λογικό θησαυρό τοποθετημένο στο σώμα σαν μέλι στη κηρύθρα. Τρώγει από αυτά ευχαρίστως γιατί καθιστά φαγητό του τη σωτηρία του καθενός από τους μετέχοντας της φύσεως. Δεν τρώει ολόκληρο, αλλά μέρος «από κηρύθρα μέλι» επειδή δεν πίστευσαν όλοι και δεν το παίρνει μόνος του, αλλά προσφέρεται από τους μαθητές, γιατί του φέρνουν μόνο τους πιστεύοντες σ’ αυτόν, χωρίζοντάς τους από τους απίστους.
Κατόπιν τους υπενθύμισε τους λόγους του πριν το πάθος, που όλοι πραγματοποιήθηκαν. Τους υποσχέθηκε να τους στείλει το άγιο Πνεύμα, τους είπε να καθίσουν στην Ιερουσαλήμ μέχρι να λάβουν δύναμη από ψηλά. Μετά τη συζήτηση ο Κύριος τους έβγαλε από το σπίτι και τους οδήγησε έως τη Βηθανία και αφού τους ευλόγησε, όπως αναφέραμε, αποχωρίσθηκε από αυτούς και ανυψώθηκε προς τον ουρανό, χρησιμοποιώντας νεφέλη σαν όχημα και ανήλθε ενδόξως στους ουρανούς, στα δεξιά της μεγαλοσύνης του Πατρός, καθιστώντας ομόθρονο το φύραμά μας.
Καθώς οι Απόστολοι δεν σταματούσαν να κοιτάζουν τον ουρανό, με τη φροντίδα των αγγέλων πληροφορούνται ότι έτσι θα έλθει πάλι από τον ουρανό και «θα τον ιδούν όλες οι φυλές της γης, να έρχεται πάνω στις νεφέλες του ουρανού». (Ματθ. 24: 30). Τότε οι μαθητές αφού προσκύνησαν από το Όρος των Ελαιών, από όπου αναλήφθηκε ο Κύριος, επέστρεψαν στην Ιερουσαλήμ χαρούμενοι, αινώντας και ευλογώντας το Θεό και αναμένοντες την επιδημία του θείου Πνεύματος.
Όπως λοιπόν εκείνος έζησε και απεβίωσε, αναστήθηκε και αναλήφθηκε, έτσι κι’ εμείς ζούμε και πεθαίνουμε και θα αναστηθούμε όλοι. Την ανάληψη όμως δεν θα πετύχουμε όλοι, αλλά μόνο εκείνοι για τους οποίους ζωή είναι ο Χριστός και ο θάνατος είναι κέρδος, όσοι προ του θανάτου σταύρωσαν την αμαρτία δια της μετανοίας, μόνο αυτοί θα αναληφθούν μετά την κοινή ανάσταση σε νεφέλες προς συνάντηση του Κυρίου στον αέρα. (Α’ Θεσ. 4:17).
Ας έρθουμε στο υπερώο μας, στο νου μας προσευχόμενοι, ας καθαρίσουμε τους εαυτούς μας για να πετύχουμε την επιδημία του Παρακλήτου και να προσκυνήσουμε Πατέρα και Υιό και άγιο Πνεύμα, τώρα και πάντοτε και στους αιώνες των αιώνων. Γένοιτο».
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’.
Ἀνελήφθης ἐν δόξῃ, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, χαροποιήσας τοὺς Μαθητάς, τὴ ἐπαγγελία τοῦ ἁγίου Πνεύματος, βεβαιωθέντων αὐτῶν διὰ τῆς εὐλογίας, ὅτι σὺ εἰ ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, ὁ λυτρωτὴς τοῦ κόσμου
Κοντάκιον
Ἦχος πλ. δ΄.
Τὴν ὑπὲρ ἡμῶν πληρώσας οἰκονομίαν, καὶ τὰ ἐπὶ γῆς ἑνώσας τοῖς οὐρανίοις, ἀνελήφθης ἐν δόξῃ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, οὐδαμόθεν χωριζόμενος, ἀλλὰ μένων ἀδιάστατος, καὶ βοῶν τοῖς ἀγαπῶσί σε· Ἐγώ εἰμι μεθ’ ὑμῶν, καὶ οὐδεὶς καθ’ ὑμῶν.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
455 – Λεηλασία της Ρώμης: Οι Βάνδαλοι μπαίνουν στη Ρώμη και λεηλατούν την πόλη για δύο εβδομάδες.
1098 – Α΄ Σταυροφορία: Λήγει η πρώτη πολιορκία της Αντιόχειας καθώς οι δυνάμεις των σταυροφόρων καταλαμβάνουν την πόλη.
1676 – Γαλλοολλανδικός πόλεμος: Η Γαλλία εξασφαλίζει την υπεροχή του ναυτικού της στόλου για το εναπομένον διάστημα του πολέμου με τη νίκη της στη ναυμαχία του Παλέρμο.
1692 – Η Μπρίτζετ Μπίσοπ είναι το πρώτο πρόσωπο που δικάζεται στη δίκη των μαγισσών του Σάλεμ, στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης. Κρίθηκε ένοχη και εκτελέστηκε στις 10 Ιουνίου.
1793 – Γαλλική Επανάσταση: Ο Φρανσουά Ανριό, αρχηγός της Παρισινής Εθνοφρουράς, συλλαμβάνει 22 Γιρονδίνους που επιλέχθηκαν από τον Ζαν Πολ Μαρά, θέτοντας τις βάσεις για τη Βασιλεία του Τρόμου.
1825 – Διεξάγεται η ναυμαχία της Σούδας μεταξύ του ελληνικού και του οθωμανικού στόλου.
1896 – Ο Γουλιέλμο Μαρκόνι κάνει αίτηση χορήγησης ευρεσιτεχνίας για τη νέα του εφεύρεση συσκευής μετάδοσης παλμών και ηλεκτρικών σημάτων.
1919 – Αναρχικοί προκαλούν ταυτόχρονη έκρηξη βομβών σε οκτώ διαφορετικές πόλεις των Η.Π.Α.
1924 – Ο Αμερικανός πρόεδρος Κάλβιν Κούλιτζ υπογράφει νόμο με τον οποίο χορηγείται υπηκοότητα σε όλους τους ιθαγενείς Αμερικανούς που γεννήθηκαν εντός των εδαφικών ορίων των Ηνωμένων Πολιτειών.
1941 – Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος: Γερμανοί αλεξιπτωτιστές εκτελούν Έλληνες πολίτες στο χωριό Κοντομαρί.
1946 – Ιταλικό δημοψήφισμα του 1946: Σε δημοψήφισμα, οι Ιταλοί ψηφίζουν υπέρ της στροφής της Ιταλίας από τη μοναρχία στη δημοκρατία. Μετά το δημοψήφισμα, εξορίζεται ο βασιλιάς Ουμβέρτος Β΄ της Ιταλίας.
1953 – Η Ελισάβετ Β΄ στέφεται βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου, Καναδά, Αυστραλίας, Νέας Ζηλανδίας και άλλων εδαφών και επικεφαλής της Κοινοπολιτείας των Εθνών. Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο διεθνές γεγονός που μεταδίδεται τηλεοπτικά.
1955 – Η Ε.Σ.Σ.Δ. και η Γιουγκοσλαβία υπογράφουν τη Δήλωση του Βελιγραδίου, εξομαλύνοντας έτσι τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, που διακόπηκαν το 1948.
1962 – Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, η αστυνομία αναγκάζεται να παρέμβει πολλές φορές στις συγκρούσεις μεταξύ των Χιλιανών και των Ιταλών παικτών σε ένα από τα πιο βίαια παιχνίδια στην ιστορία του ποδοσφαίρου.
1965 – Ο «δράκος του Σέιχ Σου» Αριστείδης Παγκρατίδης παραπέμπεται σε δίκη για δολοφονία εκ προθέσεως, ασέλγεια και κλοπή.
1966 – Πρόγραμμα Surveyor: Το Surveyor 1 προσεδαφίζεται στον Ωκεανό των Καταιγίδων στη Σελήνη.
1967 – Κατά την άφιξη του σάχη του Ιράν στο Δυτικό Βερολίνο, πραγματοποιούνται διαδηλώσεις που μετατρέπονται σε ταραχές, κατά τις οποίες σκοτώνεται από αστυνομικό ο Μπένο Όνεζοργκ. Ο θάνατός του έχει ως αποτέλεσμα την ίδρυση της τρομοκρατικής οργάνωσης “Κίνημα 2ας Ιουνίου”.
1971 – Ο Άγιαξ νικά τον Παναθηναϊκό με 2–0 στον τελικό του Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ποδοσφαίρου στο στάδιο Γουέμπλεϊ.
1979 – Ο Πάπας Ιωάννης Παύλος Β΄ ξεκινά την πρώτη επίσημη επίσκεψή του στην πατρίδα του, την Πολωνία, και γίνεται ο πρώτος Πάπας που επισκέπτεται μία κομμουνιστική χώρα.
1983 – Μετά από αναγκαστική προσγείωση λόγω πυρκαγιάς κατά την πτήση, 23 επιβάτες της πτήσης 797 της Air Canada σκοτώνονται από στιγμιαία ανάφλεξη πυρκαγιάς όταν ανοίγουν οι πόρτες του αεροσκάφους. Λόγω αυτού του γεγονότος, δημιουργούνται πολλοί νέοι κανονισμοί ασφαλείας.
1990 – Ξέσπασμα 66 επιβεβαιωμένων σιφώνων στο Ιλινόι, την Ιντιάνα, το Κεντάκι και το Οχάιο, με απολογισμό 9 νεκρούς.
1997 – Στο Ντένβερ, ο Τίμοθι Μακβέι κρίνεται ένοχος για τη δολοφονία 15 ατόμων και για συνωμοσία λόγω του ρόλου του στη βομβιστική επίθεση στο ομοσπονδιακό κτίριο «Alfred P. Murrah» στην Οκλαχόμα Σίτι το 1995, όπου σκοτώθηκαν 168 άτομα. Εκτελέστηκε τέσσερα χρόνια αργότερα.
2012 – Ο πρώην πρόεδρος της Αιγύπτου Χόσνι Μουμπάρακ καταδικάζεται σε ισόβια κάθειρξη για το ρόλο του στη δολοφονία διαδηλωτών κατά την Αιγυπτιακή Επανάσταση του 2011.
Γεννήσεις
1202 – Μαργαρίτα Β΄, κόμισσα της Φλάνδρας
1423 – Φερδινάνδος Α΄, βασιλιάς της Νάπολης
1489 – Κάρολος των Βουρβόνων δούκας του Βαντόμ
1535 – Πάπας Λέων ΙΑ΄
1740 – Μαρκήσιος ντε Σαντ, Γάλλος συγγραφέας
1743 – Αλεσσάντρο Καλιόστρο, Σικελός αποκρυφιστής
1840 – Τόμας Χάρντι, Άγγλος συγγραφέας
1857 – Έντουαρντ Έλγκαρ, Άγγλος συνθέτης
1897 – Ταν Μαλάκα, Ινδονήσιος κομμουνιστής ηγέτης
1899 – Λότε Ράινιγκερ, Γερμανίδα σκηνοθέτης
1904 – Τζόνι Βαϊσμίλερ, Αμερικανός κολυμβητής και ηθοποιός
1906 – Κάρλο Σκάρπα, Ιταλός αρχιτέκτονας
1929 – Κεν Μακ Γκρέγκορ, Αυστραλός αντισφαιριστής
1935 – Δημήτρης Κιτσίκης, Έλληνας τουρκολόγος
1940 – Κωνσταντίνος Β΄, βασιλιάς της Ελλάδας
1958 – Λεξ Λούγκερ, Αμερικανός παλαιστής
1972 – Γουέντγουορθ Μίλλερ, Άγγλος ηθοποιός
1977 – Έι Τζέι Στάιλς, Αμερικανός παλαιστής
1988 – Σέρχιο Αγουέρο, Αργεντινός ποδοσφαιριστής
Θάνατοι
657 – Πάπας Ευγένιος Α΄
828 – Νικηφόρος Α΄, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
1098 – Γιαγκί Σιγιάν, εμίρης της Αντιόχειας
1418 – Αικατερίνη του Λάνκαστερ, βασίλισσα της Καστίλης
1519 – Φίλιππος του Λουξεμβούργου, Γάλλος καρδινάλιος
1701 – Μαντλέν ντε Σκυντερύ, Γαλλίδα συγγραφέας
1805 – Μαρία Τερέζα, κόμισσα της Σαβοΐας
1876 – Χρίστο Μπότεφ, Βούλγαρος επαναστάτης
1882 – Τζουζέπε Γκαριμπάλντι, Ιταλός στρατηγός και πολιτικός
1928 – Αδέλα Ζαμούδιο Ριβέρο, Βολιβιανή συγγραφέας και ποιήτρια
1937 – Λουί Βιέρν, Γάλλος συνθέτης
1948 – Βίκτορ Μπρακ, Γερμανός ιατρός
1948 – Καρλ Μπραντ, Γερμανός αξιωματικός των SS
1967 – Μπένο Όνεζοργκ, Γερμανός φοιτητής και ακτιβιστής
1970 – Μπρους Μακλάρεν, Νεοζηλανδός οδηγός αγώνων
1984 – Γεώργιος Καζάσογλου, Έλληνας συνθέτης
1986 – Γεωργία Ταρσούλη, Ελληνίδα δημοσιογράφος και συγγραφέας
1990 – Ρεξ Χάρισον, Άγγλος ηθοποιός
1991 – Αχμέντ Αρίφ, Τούρκος ποιητής
1995 – Σταύρος Αθανασιάδης, Έλληνας πολιτικός
2003 – Φρέντι Μπλάσι, Αμερικανός παλαιστής
1925- ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ