4.500 ψηφιακές επικουρικές συντάξεις ΙΚΑ(ika.gr), Δημοσίου, ΝΑΤ(nat.gr), ΑΜΕΑ ….έρχονται! Η αποκάλυψη από τον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ!
Ειδήσεις: Στην έκδοση των πρώτων 4.500 ψηφιακών επικουρικών συντάξεων για δικαιούχους του Δημοσίου προχώρησε πρόσφατα ο ΕΦΚΑ κάνοντας την αρχή για τη μείωση του χρόνου αναμονής των ασφαλισμένων που φτάνει και τα 2 χρόνια αφότου πάρουν την κύρια σύνταξη.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Σύμφωνα με τον Κώστα Κατίκο και τον eleftherostypos.gr, oι 1.500 είναι δικαιούχοι επικουρικής σύνταξης λόγω γήρατος και οι υπόλοιποι 3.000 λόγω θανάτου και θα πληρωθούν τέλος Μαρτίου και τέλος Απριλίου αντίστοιχα.
Το εγχείρημα έγινε με «ίδια μέσα», δηλαδή με τεχνολογική υλοποίηση του e-ΕΦΚΑ, όπως αποκαλύπτει σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο υποδιοικητής του ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, ο οποίος τονίζει πως ο στόχος είναι η έκδοση επικουρικών σε δυο μήνες μετά την απόφαση της κύριας σύνταξης, αρχικά για κατηγορίες ασφαλισμένων που έχουν ασφαλιστεί σε ένα ταμείο, όπως έγινε με τις πρώτες ψηφιακές επικουρικές του Δημοσίου.
Ο κ. Βαρβέρης προαναγγέλλει και πληρωμές για τις προσαυξήσεις συντάξεων από παράλληλη και διαδοχική ασφάλιση ανάμεσα σε ΙΚΑ-ΟΑΕΕ και ΟΑΕΕ-ΙΚΑ ενώ θα ακολουθήσουν όλοι οι συνδυασμοί μεταξύ ταμείων.
Οσο για τη λειτουργία του φορέα, όπως λέει ο ίδιος, «λειτουργούμε μονίμως σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης», όχι μόνον λόγω των δυσκολιών, αλλά και του μεγάλου όγκου τόσο των κύριων όσο και των συμπληρωματικών υπηρεσιών που προσφέρει στον κρατικό μηχανισμό.
Ο ΕΦΚΑ συγκεντρώνει το 48% των παραπόνων των πολιτών σύμφωνα με έρευνα την οποία επικαλείται συχνά πυκνά ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης θέλοντας να δώσει έμφαση στην ανάγκη «ταχείας εξυπηρέτησης» των ασφαλισμένων και μείωσης της ταλαιπωρίας. Εσείς που είστε στο τιμόνι του οργανισμού, πώς βλέπετε την καθημερινή λειτουργία του Ταμείου και τι μηνύματα παίρνετε από τους ασφαλισμένους του για τις υπηρεσίες του;
Για τον e-EΦΚΑ ο στόχος του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη και της διοίκησης είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη να γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Εχουμε καθιερώσει για τον σκοπό αυτόν την ψηφιακή λειτουργία του οργανισμού ως βασικό μέσο συναλλαγών για πάρα πολλές υπηρεσίες ώστε να μη χρειάζεται να ταλαιπωρούνται οι ασφαλισμένοι. Κάθε μήνα πραγματοποιούνται περίπου 1,2 εκατ. συναλλαγές ηλεκτρονικά. Προσπαθούμε να ελαττώσουμε όσο μπορούμε τη μετακίνηση του πολίτη προς το κατάστημα και να του παρέχουμε ποιοτικές υπηρεσίες σε πραγματικό χρόνο. Από τη θέση που είμαι, μπορώ να σας πω ότι ο οργανισμός δείχνει τρομερά αντανακλαστικά…
Γιατί -παρά τα γρήγορα αντανακλαστικά, όπως λέτε- έχουμε καθυστερήσεις, για παράδειγμα στις εισφορές που πληρώνει κάποιος και δεν τις βλέπει σε πραγματικό χρόνο;
Για να βλέπει ο ασφαλισμένος σε πραγματικό χρόνο τις πληρωμές του θα πρέπει να αλλάξει η αρχιτεκτονική του e-ΕΦΚΑ. Μην ξεχνάτε ότι ο οργανισμός προήλθε από μια βίαιη ενοποίηση ταμείων και των συστημάτων τους. Ο κάθε πρώην φορέας ήρθε με το δικό του σύστημα λειτουργίας σε όλες τις συναλλαγές που είχε με τους ασφαλισμένους του. Ο λόγος που δεν μπορούν ακόμη να δουν τις συναλλαγές τους σε πραγματικό χρόνο οι ασφαλισμένοι είναι διότι υπάρχουν διάφορες ροές που τρέχουν καθημερινά για χιλιάδες συναλλαγές των πρώην φορέων ξεχωριστά. Εχουμε μια πανσπερμία συστημάτων που δεν μπορεί να ενημερωθούν όλα σε πραγματικό χρόνο. Δουλεύουμε όμως πάνω στο πρόβλημα και έχουμε εξασφαλισμένους πόρους μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης ώστε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Πότε θα αρχίσετε να πληρώνετε τις προσαυξήσεις συντάξεων για την παράλληλη ασφάλιση; Είναι πάνω από 60.000 οι συνταξιούχοι που περιμένουν.
Εχουμε δημιουργήσει την υποδομή για να αρχίσουν να βγαίνουν οι συντάξεις με παράλληλη ή και διαδοχική ασφάλιση από ΙΚΑ-ΟΑΕΕ και ΟΑΕΕ-ΙΚΑ. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα γίνουν οι πρώτες πληρωμές. Κάνουμε τις τελευταίες δοκιμές και τους ελέγχους. Ανά 15 με 20 ημέρες από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η έκδοση των αποφάσεων για ΙΚΑ-ΟΑΕΕ και ΟΑΕΕ-ΙΚΑ θα ενσωματώνονται και άλλοι συνδυασμοί για έκδοση συντάξεων παράλληλης-διαδοχικής ασφάλισης μεταξύ των ταμείων.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η έκδοση των ψηφιακών συντάξεων μέσα σε λίγη ώρα μετά την αίτηση; Προχωρά το εγχείρημα και πού υπάρχουν προβλήματα;
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η σύνταξη είναι πολυσύνθετο πρόβλημα. Για να βγει αυτοματοποιημένη, μέσα σε λίγη ώρα από την αίτηση, όπως αναφέρετε στο ερώτημά σας, θα πρέπει να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις. Βασική προϋπόθεση είναι να έχει καταχωριστεί ψηφιακά ο ασφαλιστικός χρόνος του ασφαλισμένου. Στον ΟΓΑ οι συντάξεις γήρατος έχουν αυτοματοποιηθεί, δηλαδή εκδίδονται ψηφιακά πολύ σύντομα μετά την αίτηση γιατί έχουμε ψηφιακά τον χρόνο ασφάλισης ΟΓΑ. Μέσα στους επόμενους δυο με τρεις μήνες εκτιμώ ότι το σύστημα θα μπορεί σε ένα μεγάλο ποσοστό να υποστηρίξει την έκδοση αυτοματοποιημένων συντάξεων του ΙΚΑ και τις συντάξεις αναπηρίας. Για τις αναπηρικές, όπου πριν από την απόφαση μεσολαβούν τα ΚΕΠΑ, εργαζόμαστε από κοινού με το υπουργείο για την περαιτέρω απλοποίηση της διαδικασίας και την όσο το δυνατό ενοποίηση των κανόνων σε σχέση με τη λειτουργία των ΚΕΠΑ.
Οι αιτήσεις για τις επικουρικές συντάξεις υποβάλλονται πλέον ηλεκτρονικά, όμως οι αποφάσεις καθυστερούν και εκεί. Θα ενταχθούν οι επικουρικές συντάξεις στο ψηφιακό σύστημα, μια που οι χρόνοι απονομής τους ξεπερνούν και τα 2 χρόνια;
Προχωρούμε στην ψηφιακή απονομή των επικουρικών συντάξεων, κάνοντας την αρχή από το Δημόσιο. Τον Φεβρουάριο βγάλαμε τις πρώτες 1.500 επικουρικές συντάξεις γήρατος του Δημοσίου ψηφιακά. Και μέχρι τέλος Μαρτίου θα βγάλουμε ψηφιακά άλλες 3.000 επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου λόγω θανάτου. Οι πληρωμές θα γίνουν για τις πρώτες 1.500 στο τέλος Μαρτίου και για τις 3.000 επικουρικές λόγω θανάτου στο τέλος Απριλίου. Οι αιτήσεις που πήραμε ήταν από αυτές που εκκρεμούν και ανήκουν στις απλές περιπτώσεις χωρίς να μεσολαβεί ασφάλιση σε άλλο ταμείο. Θυμίζω ότι η επικουρική σύνταξη βγαίνει αφού εκδοθεί πρώτα η κύρια σύνταξη. Πλέον για το Δημόσιο η επικουρική σύνταξη για απλές κατηγορίες ασφαλισμένων με ένα ταμείο θα μπορεί να εκδίδεται εντός δυο μηνών μετά την απονομή της κύριας σύνταξης. Το σημαντικό δε, είναι πως το πετύχαμε με δικά μας τεχνολογικά μέσα στον e-ΕΦΚΑ και χωρίς να πληρώσουμε ανάθεση σε άλλον ανάδοχο.
Πόσες παράπλευρες υπηρεσίες του κράτους υποστηρίζει ο ΕΦΚΑ μέσα από τη δική του λειτουργία; Η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, για παράδειγμα, θα ξεκινήσει φέτος νωρίτερα. Είναι έτοιμος ο ΕΦΚΑ να στείλει στην ΑΑΔΕ τις βεβαιώσεις αποδοχών των 2,5 εκατ. συνταξιούχων;
Ο e-ΕΦΚΑ, εκτός από τις υπηρεσίες του προς τους ασφαλισμένους, υποστηρίζει τον κρατικό μηχανισμό σε πάρα πολλές υπηρεσίες άλλων οργανισμών. Φέτος η εξαγγελία ότι θα γίνουν πιο νωρίς οι φορολογικές δηλώσεις πέρασε από τον e-ΕΦΚΑ γιατί θα έπρεπε να βγάλει τις βεβαιώσεις αποδοχών για τους συνταξιούχους, να ετοιμάσει τα κατάλληλα αρχεία και να τα αποστείλει στην ΑΑΔΕ ώστε να δώσει τη δυνατότητα στο υπουργείο Οικονομικών να εκκινήσει τη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Αυτή η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί από εμάς και από τις 24/2/22 έχουν αποσταλεί στην ΑΑΔΕ όλα τα αρχεία με τις βεβαιώσεις αποδοχών των συνταξιούχων. Θα σας αναφέρω όμως και το πιο πρόσφατο, που έχει να κάνει με το νέο ταμείο της κεφαλαιοποιητικής επικουρικής ασφάλισης, το ΤΕΚΑ, η λειτουργία του οποίου επίσης περνάει μέσα από τον e-ΕΦΚΑ. Μέσα σε σύντομο διάστημα, δημιουργήσαμε την υποδομή για να ξεκινήσει ο νέος φορέας. Φτιάξαμε ξεχωριστή ΑΠΔ για να καταχωρούν οι εργοδότες τους νεοπροσλαμβανόμενους για την επικουρική ασφάλιση, μπορούμε να ελέγχουμε τις εισφορές και του ΕΦΚΑ και του ΤΕΚΑ για την έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας, δημιουργήσαμε δηλαδή την υποδομή ενός νέου ασφαλιστικού ταμείου χάρη στις δυνατότητες και την τεχνογνωσία που αναπτύξαμε στον e-ΕΦΚΑ.
Πώς διαχειρίζεστε μια έκτακτη κατάσταση στον ΕΦΚΑ;
Θα έλεγα ότι στον e-ΕΦΚΑ λειτουργούμε μονίμως σε «συνθήκες έκτακτης ανάγκης». Είναι κάτι πολύ συνηθισμένο στον οργανισμό σε εβδομαδιαία βάση. Να σας θυμίσω ότι στην κακοκαιρία με τα χιόνια στο τέλος Ιανουαρίου η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός ανέλαβε να καλύψει τις εισφορές δυο ημερών για τις επιχειρήσεις που δεν λειτούργησαν. Για να γίνει αυτό ο e-ΕΦΚΑ έπρεπε να δημιουργήσει άμεσα ένα παράπλευρο σύστημα που να μπορεί να διαβάζει τους ταχυδρομικούς κωδικούς ώστε να απαλλαγούν οι εργοδότες που δεν λειτούργησαν λόγω κακοκαιρίας από τις αναλογούσες εισφορές. Κάποιοι άνθρωποι ξενύχτησαν γι’ αυτό. Το να δημιουργήσεις ένα τέτοιο κύκλωμα και να κάνεις τον έλεγχο που απαιτείται είναι μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία. Εμείς λοιπόν καταφέραμε και δημιουργήσαμε ένα δευτερεύον σύστημα για τροποποιήσεις ΑΠΔ, ειδικά για αυτές τις δυο ημέρες, ώστε οι επιχειρήσεις να πάρουν πίσω τις εισφορές τους.