ΕΞΑΛΛΟΙ ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΦΚΑ (efka.gov.gr), ΟΓΑ, ΟΑΕΕ!! ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΟΠΕΚΕΠΕ (opekepe.gr)!! – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε!
NEWS: Περιορισμένο στον κύκλο των συνταξιούχων δικαστικών είναι το όποιο οικονομικό αποτέλεσμα – που αφορά σε αναδρομικά και αναπροσαρμογή στις συντάξεις – προκύπτει από τη νέα δικαστική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία έκρινε μη νόμιμη και ακυρωτέα την απόφαση της Πολιτείας να μην εφαρμόσει μέχρι σήμερα παλαιότερη κρίση του Μισθοδικείου, που είχε ορίσει το 2021 ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου (νόμος 4387/2016) για τις συντάξεις δικαστών και εισαγγελέων.
- Η απόφαση γεννά υποχρέωση αναπροσαρμογής της σύνταξης και αναδρομικά κάποιων λίγων ετών (που ανατρέχουν σε χρόνο μετά την επίμαχη απόφαση του Μισθοδικείου που εκδόθηκε το 2021) μόνο για τους συνταξιούχους δικαστές που έχουν προσφύγει σε ένδικα μέσα.
- Όσον αφορά στις συντάξεις των υπόλοιπων συνταξιούχων δικαστικών, φαίνεται πως είναι ζήτημα πολιτικής απόφασης αν θα αναπροσαρμοστούν, σε κάθε περίπτωση από εδώ και πέρα, δηλαδή από την ημερομηνία της δημοσίευσης της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και εφεξής.
Μισθοί και συντάξεις
Σύμφωνα με το δικηγόρο – εργατολόγο Διονύση Ρίζο «οι δικαστικοί θεωρούν τη σύνταξή τους συνέχεια των εν ενεργεία αποδοχών τους, που σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει διαφορά μεταξύ αποδοχών και σύνταξης άνω του 20%. Στην προσφυγή επισημαίνουν ότι παρανόμως ετέθη περιορισμός στο όριο της σύνταξής τους με αποτέλεσμα η διαφορά να υπερβαίνει το 40%».
Όπως σχολίαζαν νομικοί κύκλοι στην «Η», η απόφαση κρίνεται σε πρώτη ανάγνωση εφαρμοστέα, που σημαίνει ότι αν η Πολιτεία την επεκτείνει σε όλους τους δικαστικούς «το ύψος των συντάξεων των δικαστών θα καθοριστεί μεταξύ του 70% – 80% των αποδοχών των εν ενεργεία συναδέλφων τους». Δηλαδή, οι συντάξεις των πρώην δικαστών, εισαγγελέων και μελών Νομικού Συμβουλίου του Κράτους θα πρέπει να επανέλθουν στα επίπεδα που ίσχυαν προ του 2012, πάνω του 60% των αποδοχών των ενεργεία συναδέλφων τους, όπως έχει αποφανθεί το Μισθοδικείο. Σημειώνεται ότι από το Β μνημόνιο (4093/2012) και μετά οι συντάξεις των δικαστικών μειώθηκαν κατά 35% – 40%.
Δεν αφορά άλλους κλάδους
Σε κάθε περίπτωση, συγκλίνουσες απόψεις νομικών ανέφεραν χθες στην «Η» ότι η απόφαση δεν γεννά νομικά ερείσματα για άλλες κατηγορίες συνταξιούχων (π.χ. συνταξιούχους από άλλα ειδικά μισθολόγια όπως καθηγητές και μέλη ΔΕΠ), ώστε να διεκδικήσουν κι αυτοί την «παλινόρθωση» της σύνταξής τους, καθώς η απόφαση ανατρέχει σε ειδικά νομικά καθεστώτα που αφορούν κατα αποκλειστικότητα τους δικαστές.
Κάτι τέτοιο θα έβαζε, άλλωστε, φωτιά στον προϋπολογισμό και τις κρατικές δαπάνες, σε μια ευαίσθητη στιγμή, κατά την οποία η δημοσιονομική ισορροπία είναι κρίσιμη για την χώρα.
Ο δημοσιονομικός… πονοκέφαλος
«Η τήρηση του προϋπολογισμού και ο δρόμος της δημοσιονομικής σταθερότητας αποτελούν αταλάντευτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση» είναι το πρώτο σχόλιο που έκαναν χθες πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σχετικά με την απόφαση.
Αυτό που αναφέρουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών είναι πως αν ισχύουν οι πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν – καθώς δεν είναι στη διάθεση του υπουργείου αυτό καθ’ αυτό το κείμενο της απόφασης – η απόφαση φαίνεται να αφορά μόνο όσους έχουν κάνει προσφυγή. «Φαίνεται λοιπόν ότι δεν υπάρχει κάποια δυνατότητα γενίκευσης και επομένως ο θόρυβος που έχει δημιουργηθεί μοιάζει να είναι αναντίστοιχος με το περιεχόμενο της απόφασης», έλεγαν χθες χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές από την οδό Νίκης.
Κοινωνική δίκαιοσύνη
Πάντως, η εφαρμογή μιας δικαστικής απόφασης για επαναθεμελίωση της σύνταξης στα προ του 2012 επίπεδα σε όλους τους δικαστές δεν έχει μόνο δημοσιονομικά «ζητήματα» αλλά και γενικότερα ζητήματα – για παράδειγμα – κοινωνικής δικαιοσύνης, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να ανοίξει η συζήτηση και για άλλες ομάδες και για άλλα, δηλαδή, ειδικά μισθολόγια, που πάντως δεν καλύπτονται – όπως εμφατικά δηλώνουν ειδικοί εργατολόγοι – από την εν λόγω απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η επίμαχη απόφαση αφορά τον πρώην προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νίκο Αγγελάρα, που είχε προσφύγει στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο, ζητώντας τον επανακαθορισμό της σύνταξής του με βάση τις προϊσχύσασες διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου» (νόμος 4387/2016).
ΕΞΑΛΛΟΙ ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΦΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ!! ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΟΠΕΚΕΠΕ!! – Δελτίο αγροτών!
Ενεργοποιούνται οι λεγόμενες υποχρεώσεις αιρεσιμότητας για το έτος ενίσχυσης 2024, με τον ΟΠΕΚΕΠΕ (opekepe.gr) να εκδίδει σχετικό οδηγό με όλα όσα θα πρέπει να κάνουν οι παραγωγοί προκειμένου να εξασφαλίσουν το τσεκ.
Oι Έλληνες αγρότες µε άνω των 100 στρεµµάτων αροτραίες καλλιέργειες θα πρέπει, αρχής γενοµένης από τις φθινοπωρινές σπορές, να ακολουθήσουν τους κανόνες αµειψισποράς στο 1/3 της εκµετάλλευσής τους και τη διάθεση τµήµατος της εκµετάλλευσης σε µη παραγωγικά στοιχεία και εκτάσεις (π.χ αγρανάπαυση, αναβαθµίδες, φυτοφράκτες). Επιπλέον, ορίζεται υποχρεωτική φυτοκάλυψη για όλα τα αγροτεµάχια ανεξαρτήτως έκτασης, για την περίοδο 15 Νοεµβρίου 2023 έως 5 Μαρτίου 2024, η οποία µπορεί να διακοπεί ένα µήνα νωρίτερα πριν την εαρινή σπορά.
Αν και για το έτος ενίσχυσης 2023 είχε δοθεί η ευελιξία παρέκκλισης από τους κανόνες αυτούς, οι ευρωπαϊκές αρχές αποφάσισαν να μην παρατείνουν το έκτακτο καθεστώς μη τήρησης των κανόνων αυτών. Συνεπώς, ειδικά για τις φθινοπωρινές σπορές οι αγρότες θα θα πρέπει να γνωρίζουν πως θα ισχύσουν οι εξής κανόνες:
Ειδικότερα, οι δεσµεύσεις αιρεσιµότητας που θα ισχύσουν πλήρως για τη λήψη άµεσων ενίσχυσεων και εξισωτικής το 2024 έχουν να κάνουν µε: Απαγόρευση της καύσης υπολειµµάτων καλλιεργειών, εκτός αν γίνεται για λόγους φυτοπροστασίας (ΚΓΠΚ 3). Κατεργασία εδάφους (ΚΓΠΚ 5): Σε αγροτεµάχια µε κλίση µεγαλύτερη του 6% και ως 12%, η άροση γίνεται κατά τις ισοϋψείς ή διαγώνια. Σε αγροτεµάχια µε κλίση µεγαλύτερη του 12%, τη δηµιουργία ακαλλιέργητων ζωνών πλάτους 5 µέτρων ανά 40 µέτρων µεταξύ τους κάθετα στην κλίση (συλλογική εφαρµογή για γειτνιάζοντα αγροτεµάχια).
Σε αγροτεµάχια µε κλίση µεγαλύτερη του 15%, απαγορεύεται η άροση µεταξύ 1ης Νοεµβρίου και 15 Μαρτίου. Σε όλα τα αγροτεµάχια απαγορεύεται η άρδευση µε κατάκλυση. Εξαίρεση: Αγροτεµάχια µε αναβαθµίδες. Χειµερινή κάλυψη του εδάφους (ΚΓΠΚ 6): Αφορά όλα τα αγροτεµάχια ανεξαρτήτως κλίσης, στα οποία υποχρεούται ο παραγωγός να προχωρά σε υποχρεωτική φυτοκάλυψη από 15 Νοεµβρίου έως 15 Μαρτίου. Αµειψισπορά (ΚΓΠΚ 7) Αφορά µόνο εκµεταλλεύσεις άνω των 100 στρεµµάτων αρόσιµης γης. Σε αυτά τα πλαίσια οι παραγωγοί υποχρεούνται σε αλλαγή καλλιέργειας στο 1/3 της συνολικής αρόσιµης γης της εκµετάλλευσης κάθε χρόνο σε βάθος τριετίας (τριετές σύστηµα αµειψισποράς ).
Εξαιρέσεις: Καλλιέργεια κάτω από το νερό (ρύζι) Μεγαλύτερο του 75% της αρόσιµης γης καλλιεργείται µε: κτηνοτροφικά φυτά (αγρωστώδη ή λοιπά ποώδη) ή/και ψυχανθή ή/και αγρανάπαυση. Μεγαλύτερο του 75% τηςεπιλέξιµης γης είναι βοσκότοπος ή/και καλλιεργείται µε κτηνοτροφικά φυτά ή/και ρύζι Εκµεταλλεύσεις πιστοποιηµένες ως Βιολογικές. Ποσοστό για διάθεση σε µη παραγωγικά στοιχεία & εκτάσεις (ΚΓΠΚ 8): 1η επιλογή: 4% διατίθεται σε µη παραγωγικές εκτάσεις και χαρακτηριστικά, συµπεριλαµβανοµένης της γης υπό αγρανάπαυση. 2η επιλογή: 3% διατίθεται σε µη παραγωγικές εκτάσεις και χαρακτηριστικά, συµπεριλαµβανοµένης της γης υπό αγρανάπαυση, όταν εφαρµόζεται το οικολογικό πρόγραµµα «Επέκταση της εφαρµογής περιοχών οικολογικής εστίασης». 3η επιλογή: 7% διατίθεται σε µη παραγωγικές εκτάσεις και χαρακτηριστικά, επίσπορες καλλιέργειες ή ψυχανθή (χωρίς τη χρήση φυτοπροστατευτικών προϊόντων), εκ των οποίων το 3% είναι γη υπό αγρανάπαυση ή µη παραγωγικές εκτάσεις.
ΑΓΡΟΤΙΚΟ- ΕΚΤΑΚΤΟ!! ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ 2023-2024 – ΟΣΔΕ ΟΠΕΚΕΠΕ