ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Μετά την επιλογή της Κατερίνας Σακελλαροπούλου, η ώρα των… χριστουγεννιάτικων μεγάλων αποφάσεων έρχεται ξανά. Και αυτή τη φορά οι πρωθυπουργικές σκέψεις δεν αφορούν μόνο πρόσωπα και ρόλους
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Χριστούγεννα του 2019, πέντε μήνες μετά την είσοδό του στο Μαξίμου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρισκόταν οικογενειακώς στο Μέτσοβο, αξιοποιώντας τον καθαρό αέρα στα ηπειρώτικα βουνά για να… καθαρίσει τις (πολιτικές) σκέψεις του. Δύο εβδομάδες μετά, είχε ανακοινώσει την Κατερίνα Σακελλαροπούλου για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα, βάζοντας επισήμως τέλος στον καταιγισμό ονοματολογίας.
Η ώρα για το Μέτσοβο των μεγάλων αποφάσεων φαινόταν ότι έρχεται ξανά, κατά δήλωση του πρωθυπουργού ότι θα περνούσε εκεί τα Χριστούγεννα, μόνο που φαίνεται να υπάρχει αλλαγή σχεδιασμών. Το πιθανότερο είναι ότι αυτή τη φορά οι πρωθυπουργικές σκέψεις θα γίνουν… παρά θίν’ αλός, στα Χανιά. Και σε κάθε περίπτωση, αυτές, με θέα τα Λευκά Ορη ή όχι, δεν θα αφορούν μόνο πρόσωπα και ρόλους.
Εχουν να κάνουν επιπλέον με χρόνους και στρατηγικές. Για την ακρίβεια, υπάρχουν συνολικά τέσσερα ανοιχτά μέτωπα που περιμένουν τις «εντολές» της… θάλασσας: ο εκλογικός χρόνος, η σύνθεση των ψηφοδελτίων, η τακτική απέναντι στο τρίτο κόμμα, οι παροχές.
Ο χειμώνας, η Τουρκία και οι… Κυριακές
«Στο βουνό παίρνονται οι αποφάσεις», έλεγε προ ημερών ο Μητσοτάκης, υπονοώντας ότι στις βουνοπλαγιές της Πίνδου, θα αξιολογούσε σοβαρά τις πιθανές Κυριακές της αναμέτρησης. Η προεργασία αναμένεται να γίνει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, εφόσον πράγματι την επισκεφθεί για τις γιορτές.
«Εκλογές στο τέλος της τετραετίας», περιορίστηκε να πει ενώπιον των στελεχών του, στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο του 2022, βγάζοντας εκτός συζήτησης τις χειμερινές κάλπες και δείχνοντας στο τρίτο τρίμηνο του έτους.
Στις εισηγήσεις των γαλάζιων ξεχωρίζουν… στατιστικά τρεις ημερομηνίες – 26 Μαρτίου, 2 και 9 Απριλίου. Υπάρχουν ωστόσο και εκείνες που δείχνουν επίμονα μετά το Πάσχα, στο τέλος της άνοιξης – αρχές καλοκαιριού.
Πρόσωπα κοντά στο πρωθυπουργικό περιβάλλον αναδεικνύουν πάντως δύο παραμέτρους ως καθοριστικές για τη… λύση του γρίφου. Να περάσει πρώτα ο «βαρύς χειμώνας», λένε με νόημα. «Πότε είναι καλύτερα να ανοίξει το «κενό» ανάμεσα στις πρώτες και τις δεύτερες κάλπες σε σχέση με την Τουρκία;», αναρωτιούνται.
Η ανανέωση στις γαλάζιες λίστες
Οι εκτιμήσεις λένε ότι εντός Ιανουαρίου θα υπάρχουν μαζικές ανακοινώσεις υποψηφιοτήτων, καθώς Μαξίμου και Πειραιώς θέλουν να δώσουν χρόνο στους υποψηφίους να τρέξουν τις «εκστρατείες» τους με τη γαλάζια σημαία.
Κενά παραμένουν στις γαλάζιες λίστες, καθώς (θα) αναζητούνται ως το τέλος πρόσωπα – σύμβολα της ανανέωσης και το βάρος πέφτει σε 30άρηδες και 40άρηδες με τον σχετικό κατάλογο ονομάτων στα χέρια του Μητσοτάκη για αξιολόγηση.
Σαρωτικές αλλαγές δεν θα υπάρξουν, καθώς θα κυνηγήσουν τον σταυρό σχεδόν όλοι οι εν ενεργεία βουλευτές, ωστόσο θεωρούνται κομβικές οι επιχειρούμενες «ενέσεις» μέσα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη νεότερη γενιά της παράταξης, τα επιμελητήρια.
Το ΠΑΣΟΚ και οι αναποφάσιστοι
Με την προβολή της «αυτοδύναμης ΝΔ» ως μονοδρόμου για τη σταθερότητα θα κινηθεί και στο 2023 η κυβερνώσα παράταξη, η οποία είναι σαφές ότι ποντάρει πλέον (και) στην όσο το δυνατόν πιο μεγάλη φθορά του ΠΑΣΟΚ.
Η στρατηγική της ταύτισης ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ είναι ενδεικτική για το πώς το τρίτο κόμμα λειτουργεί ως κρίσιμη δεξαμενή για την επίτευξη του εκλογικού στόχου της ΝΔ.
Φαίνεται πως η ΝΔ έχει καταλήξει στην τακτική της απέναντι στη Χαριλάου Τρικούπη, ενώ αναζητείται (πιο) αποτελεσματική ρητορική προς τους αναποφάσιστους, οι οποίοι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Μαξίμου, τοποθετούνται ιδεολογικά κυρίως στο Κέντρο.
Οι παροχές
Η «κάρτα αγορών» από τον Φεβρουάριο έχει προστεθεί στα κυβερνητικά μέτρα (και στον πολιτικό λόγο της ΝΔ) κατά της ακρίβειας. Με τα λόγια του Μητσοτάκη είναι «προσωρινό μέτρο άμυνας» και όχι «προεκλογικό αντίδωρο».
Η κυβέρνηση παλεύει να περάσει το μήνυμα πως ό,τι «χώρος» ανοίγει δημοσιονομικά θα δίνεται στην κοινωνία, εξού και μένει ανοιχτό – αν και συγκρατημένα – το ενδεχόμενο περαιτέρω παροχών.
Για τους επόμενους μήνες, η στρατηγική του Μαξίμου είναι να αποτυπωθούν οι πρωτοβουλίες στην καθημερινότητα των πολιτών. Εξού και αρκετοί εκτιμούν ότι ο Μητσοτάκης δεν βιάζεται για κάλπες, προτού δει να αποδίδουν συγκεκριμένες παροχές: το Market Pass, οι συντάξεις τον Ιανουάριο, οι μισθοί τον Μάιο κ.ο.κ.