Warning: Undefined array key 1 in /var/www/vhosts/tilegrafimanews.gr/staging.tilegrafimanews.gr/wp-content/themes/jnews-child/functions.php on line 184
Πατούλης: Οικονομικά κίνητρα στους δήμους και τους πολίτες που ανακυκλώνουν, προκειμένου να τεθεί τέλος στο περιβαλλοντικό έγκλημα της ταφής χωρίς επεξεργασία των απορριμμάτων, περιλαμβάνει η νέα τιμολογιακή πολιτική του ΕΔΣΝΑ για το 2022 όπως αποφασίστηκε στη σημερινή συνεδρίαση του ΣΔ.
Σύμφωνα με την απόφαση, οι τρεις βασικοί άξονες της νέας τιμολογιακής πολιτικής είναι :
– Χαμηλότερη οικονομική επιβάρυνση για τους δήμους και τους δημότες, για κάθε τόνο απορριμμάτων, μέσω της συμβολικής μείωσης της ενιαίας τιμής αναφοράς.
– Δωρεάν παραχώρηση σύγχρονου εξοπλισμού στους δήμους, για ανακύκλωση και συλλογή βιοαποβλήτων, αξίας άνω των 200 εκ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
– Σημαντική οικονομική επιβράβευση για τους δήμους που ανακυκλώνουν και δεν στέλνουν σκουπίδια για ταφή.
Επιπλέον στην πρόσφατα επικυρωμένη νομοθεσια απο την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, ενσωματώθηκε και θα εφαρμοστεί στη νέα τιμολογιακή πολιτική του ΕΔΣΝΑ, η επιβολή του τέλους ταφής.
Σημειώνεται ότι η πρόταση για την τιμολογιακή πολιτική έχει αποσταλεί επίσημα σε όλους τους δήμους από την 21η Μαρτίου, δηλαδή σχεδόν 45 ημέρες πριν τη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΔΣΝΑ, χρονικό διάστημα ικανό για να γίνει ολοκληρωμένη συζήτηση στα δημοτικά συμβούλια των δήμων.
Στη σχετική ανακοίνωση του συνδέσμου, όπου νέος αντιπρόεδρος στη θέση του παραιτηθέντος Γιάννη Σμέρου εκλέχθηκε ο περιφερειακός σύμβουλος Νίκος Παπαδάκης, επισημαίνεται ότι για πρώτη φορά η τιμολογιακή πολιτική συνοδεύεται από τη δημοσίευση του ισολογισμού του ΕΔΣΝΑ για το 2020, “γεγονός που ενισχύει την αξιοπιστία και το ρεαλιστικό της αποτύπωμα, αφού βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία όσον αφορά στις ποσότητες αποβλήτων, στο ετήσιο κόστος λειτουργίας του ΕΔΣΝΑ και στο ετήσιο κόστος διαχείρισης”.
Επισημαίνεται ότι στόχος της τιμολογιακής πολιτικής είναι η συγκράτηση των δαπανών και του λειτουργικού κόστους στα απολύτως αναγκαία επίπεδα για εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία, χωρίς “εκπτώσεις” στα ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας και προστασίας της δημόσιας υγείας, αλλά και χωρίς εκπτώσεις στα αναγκαία αντισταθμιστικά οφέλη. Στο πλαίσιο αυτό:
* Μειώνεται το καθαρό μοναδιαίο λειτουργικό κόστους ανά τόνο αποβλήτων, σε σχέση με το 2020.
* Η Ενιαία Τιμή Αναφοράς μειώνεται κατά σχεδόν 1% από τα 53,73 στα 53,16 ευρώ ανά τόνο.
* Η τιμολογιακή πολιτική του ΕΔΣΝΑ δεν αποφασίζεται στη βάση αυθαίρετων κριτηρίων, που υπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες, αλλά αντίθετα καθορίζεται αυστηρά από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και το άρθρο 237 του Ν. 4555/2018.
Οι εν λόγω διατάξεις δεν αφήνουν περιθώριο παρερμηνείας και υποχρεώνουν όλους τους ΦοΔΣΑ σε ενιαίο τρόπο υπολογισμού των εισφορών των δήμων.
Τι σημαίνει η εφαρμογή του τέλους ταφής, που αποτελεί κυβερνητική απόφαση κι όχι επιλογή του ΕΔΣΝΑ
Σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 38 του Ν. 4819/2021, εφαρμόζεται και στον ΕΔΣΝΑ, όπως και σε όλη τη χώρα, το τέλος ταφής, το οποίο για το έτος 2022 ορίζεται σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται ετησίως κατά πέντε ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των 35 ευρώ ανά τόνο. Από την 1η Ιανουάριου 2026, το τέλος ταφής ορίζεται σε 45 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, η οποία και παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη.
Αναφορικά με τα χρήματα από το τέλος ταφής τα οποία πάνε στον ΕΟΑΝ και ο ΕΔΣΝΑ δεν έχει κανένα όφελος από την είσπραξή τους, διευκρινίζεται ότι: Η προφανής και μεγάλη οικονομική επιβάρυνση από το τέλος ταφής, εφόσον δεν πετύχει η προσπάθεια που έχει ξεκινήσει να ανασταλεί η επιβολή του ή να μειωθεί το ύψος του μέχρι να ετοιμαστούν οι νέες υποδομές, μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί με δύο τρόπους:
Πρώτον, ωθώντας όλους τους δήμους σε μια μεγαλύτερη και αποτελεσματικότερη προσπάθεια ανακύκλωσης.
Δεύτερον, με την αξιοποίηση του εξοπλισμού ανακύκλωσης και συλλογής βιοαποβλήτων που δίνεται στους δήμους από τον ΕΔΣΝΑ και την Περιφέρεια Αττικής, ώστε να διευκολυνθούν οι δήμοι σε αυτή την προσπάθεια με μηδενικό κόστος για τους πολίτες.
Αναφορικα με τα ποσά που καταβάλλουν ετησίως οι δήμοι στον ΕΔΣΝΑ περίπου 90 εκ. ευρώ, για τη διαχείριση των απορριμμάτων τους, σημειώνεται ότι αυτά σήμερα τους επιστρέφονται μέσω της δωρεάν παραχώρησης εξοπλισμού ανακύκλωσης, η αξία του οποίου ξεπερνά τα 200 εκ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό ο ΕΔΣΝΑ, με ενέργειες του περιφερειάρχη Γιώργου Πατούλη, έχει εξασφάλισει την πλήρη χρηματοδότηση της σύμβασης – πλαίσιο για την προμήθεια εξοπλισμού ανακύκλωσης από το ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, και τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνονται οι σχετικές διαδικασίες. Επίσης εξασφαλίζεται η πλήρης χρηματοδότηση για τα 80 ειδικά οχήματα συλλογής βιοαποβλήτων, ενώ σύντομα ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για την πλήρη χρηματοδότηση και των άλλων 100 τέτοιων οχημάτων. Ήδη έχουν μοιραστεί τέτοια οχήματα σε 53 δήμους και συνεχίζονται οι διανομές σε εβδομαδιαία βάση.
Αυτός ο απολύτως αναγκαίος εξοπλισμός δίνεται εντελώς δωρεάν, με μηδενική επιβάρυνση δήμων και δημοτών. Οι σχεδόν 30 δήμοι που έχουν σήμερα αναπτύξει συστηματικά προγράμματα συλλογής βιοαποβλήτων, βλέπουν ήδη το περιβαλλοντικό αλλά και το οικονομικό όφελος από αυτήν τη δραστηριότητα.
Επιπλέον, το τέλος ταφής θα μειωθεί περαιτέρω ακόμη πιο δραστικά με την κατασκευή και λειτουργία των μεγάλων έργων που έχουν ήδη δημοπρατηθεί (ΣΔΙΤ Κεντρικού Τομέα, ΣΔΙΤ Πειραιά και Μονάδα Επεξεργασίας Γραμματικού) η υλοποίηση των οποίων θα μειώσει το τέλος ταφής κατά τα 2/3 σε επίπεδο Αττικής – και θα μηδενιστεί με την υλοποίηση του συνόλου των έργων του νέου ΠΕΣΔΑ.
Ο ΕΔΣΝΑ υπογραμμίζει ότι η λύση δεν είναι η “επιδότηση” της κακής συνήθειας να θάβουμε σκουπίδια, αλλά η ανακύκλωση και τα έργα για μια “πράσινη διαχείριση”. Στο πλαίσιο αυτό δίνεται έμφαση στη λειτουργία δικτύου χωριστής συλλογής βιοαποβλήτων και στις νέες υποδομές. Τέλος, στο ζήτημα αυτό αναμένεται η έκδοση πρακτικού αξιολόγησης για τη Μονάδα Επεξεργασίας Γραμματικού και η προκήρυξη της Β1 φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου για τα δύο ΣΔΙΤ, ενώ υλοποιούνται οι μελέτες ωρίμανσης για τα λοιπά έργα επεξεργασίας και 10 αποκεντρωμένες μονάδες επεξεργασίας βιοαποβλήτων.
Κ.Ρ.