Warning: Undefined array key 1 in /var/www/vhosts/tilegrafimanews.gr/staging.tilegrafimanews.gr/wp-content/themes/jnews-child/functions.php on line 184
Εγγραφές: Eνιαία πολιτική για τη νησιωτική Ελλάδα με συγκεκριμένα αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία, θεσμοθετείται για πρώτη φορά μετά την ψήφιση του νέου Νόμου…
για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στο Νησιωτικό Χώρο, τονίζει σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.
Ο υπουργός αναφέρει, ότι η ναυτιλία ανήκει στους κλάδους που δοκιμάζονται σκληρά από την πανδημία και στόχος ήταν και παραμένει η στήριξη των ναυτικών, εργαζόμενων και επιχειρήσεων του κλάδου, ώστε να απαμβλυνθούν στο μέγιστο βαθμό οι αρνητικές επιπτώσεις και να μπορέσει ο κλάδος, αφού η πανδημία νικηθεί, να επανέλθει σε θετική πορεία.
Επισημαίνει επίσης ότι το υπουργείο Ναυτιλίας μέσα από τη σύνταξη ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, προχωρά στον εκσυγχρονισμό της, ενώ για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου τονίζει ότι υπήρξε μεταρρύθμιση στο καθεστώς ναυτολόγησης στα πλοία υπό ελληνική σημαία, ώστε να δοθεί νέα πνοή και δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο, καθιστώντας το ελκυστική επιλογή.
Προσθέτει επίσης ότι η αποφασιστική επιτήρηση και προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας και η σημαντική ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του λιμενικού σώματος, αποτελούν τις καθοριστικές παραμέτρους για τη μείωση των μεταναστευτικών ροών το 2020.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Πάρη Τσιριγώτη
Τι αλλάζει για τα νησιά και τους νησιώτες μετά την ψήφιση του νέου Νόμου για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στο Νησιωτικό Χώρο ;
Αλλάζει ο τρόπος που το Ελληνικό Κράτος προσεγγίζει τα νησιά και τους νησιώτες.
Για πρώτη φορά θεσμοθετείται μια ενιαία πολιτική για τη νησιωτική Ελλάδα. Για πρώτη φορά, οι αποσπασματικές παρεμβάσεις, δίνουν τη θέση τους σε ολιστική στρατηγική προσέγγιση. Για πρώτη φορά υπάρχουν συγκεκριμένα αναπτυξιακά χρηματοδοτικά εργαλεία προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί.
Σας θυμίζω ότι το 18,7% της συνολικής επιφάνειας του εδάφους της πατρίδας μας αποτελείται από νησιά, στα οποία διαμένει το 15,1% του συνολικού μας πληθυσμού, ενώ τα νησιά και οι οικονομικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε αυτά, στη θάλασσα και τον παράκτιο χώρο τους, είναι σημαντικοί πλουτοπαραγωγικοί πόροι για τη χώρα μας.
Το νέο πλαίσιο ανταποκρίνεται πλήρως στις κυβερνητικές προτεραιότητες όπως τις έχει θέσει η κυβέρνηση μας και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και δεν σας κρύβω ότι είμαι πολύ χαρούμενος που ως βουλευτής, ως Υπουργός αυτής της κυβέρνησης, αλλά και ως νησιώτης, εισηγήθηκα ένα Νόμο που δημιουργεί σταθερή και ισχυρή προοπτική για καλύτερες ημέρες για τα νησιά και τους νησιώτες.
Με ποιο τρόπο διασφαλίζεται η αναπτυξιακή πορεία των νησιών;
Ο ίδια ο Νόμος, διασφαλίζει την εφαρμογή του. Πρώτα απ’ όλα εισάγει την υποχρέωση δημιουργίας Εθνικής Στρατηγικής για το νησιωτικό χώρο, με σαφές χρονοδιάγραμμα, μετρήσιμους δείκτες – στόχους τόσο στο εθνικό όσο και στο περιφερειακό επίπεδο και συγκεκριμένες πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης.
Πέρα από αυτό, όμως, η υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την ανάπτυξη των νησιών, διασφαλίζεται με τρία, αναπτυξιακά, χρηματοδοτικά εργαλεία.
Το Πρόγραμμα Νέαρχος, που χρηματοδοτεί έργα δημόσιου χαρακτήρα, θα δημιουργηθεί μέσα από τη συνεργασία του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Ταμείο Παρακαταθηκών. Στόχος μας είναι να πολλαπλασιάσουμε τους πόρους που ετησίως διαθέτει το Υπουργείο για την κάλυψη κρίσιμων έργων στους τομείς λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων, της προστασίας του περιβάλλοντος, της δημιουργίας υποδομών αφαλάτωσης και δικτύων διανομής ύδατος και της διαχείρισης ενέργειας, ενώ θα καλυφθούν και οι πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή οι άγονες γραμμές.
Το Πρόγραμμα Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας, σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, προβλέπει την στήριξη των λειτουργικών εξόδων μικρών και πολύ μικρών νησιωτικών επιχειρήσεων μέσω μικροπιστώσεων ή επιχορηγήσεων.
Και το Ταμείο Θαλάσσιας – Γαλάζιας Οικονομίας, που θα προκύψει από την συνεργασία του Υπουργείου με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και θα εστιάζει στη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να στρέψουν το παραγωγικό τους μοντέλο σε δραστηριότητες της θαλάσσιας οικονομίας.
Ποιο θα είναι το πλέγμα των άγονων γραμμών τη νέα περίοδο; Τι πρέπει να περιμένουμε;
Από την πρώτη ημέρα που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μου εμπιστεύτηκε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θεωρήσαμε, με τους συνεργάτες μου, την επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους, βασική προτεραιότητα.
Δεν είναι μόνο θέμα επικοινωνίας, ούτε μόνο θέμα δυνατότητας διακίνησης αγαθών και οικονομικής ευρωστίας των νησιών. Είναι και θέμα συνοχής του Εθνικού μας χώρου.
Ακριβώς γι’ αυτό, ενισχύσαμε πολύ σημαντικά τη χρηματοδότηση, από τα 90,7 εκατ. ευρώ του 2019 σε 130 εκατ. ευρώ το 2020 και 138 εκατ. ευρώ το 2021. Η αυξημένη χρηματοδότηση επέτρεψε την αύξηση των άγονων γραμμών κατά 24 (18 το 2020 και 6 το 2021).
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη θέσπιση ποιοτικότερων κριτηρίων και ρήτρας «πλοίου αντικατάστασης», διασφαλίζει την ποιοτική βελτίωση του προσφερόμενου μεταφορικού έργου, αλλά και τη σύνδεση πολλών νησιών μεταξύ τους, διευκολύνοντας έτσι τη μετακίνηση, τη διακίνηση αγαθών καθώς και την επικοινωνία χιλιάδων νησιωτών. Με σωστό σχεδιασμό και εξασφάλιση αυξημένων πόρων, αλλάζουμε το τοπίο στην επικοινωνία των νησιών μας, δημιουργώντας αυξημένες αναπτυξιακές ευκαιρίες και δυνατότητες.
Η πανδημία της COVID-19 αναμφισβήτητα έπληξε και τη ναυτιλία. Πώς στήριξε το υπουργείο τον κλάδο και τους ναυτικούς αυτή την δύσκολη περίοδο;
Όπως πολύ σωστά επισημάνατε, η ναυτιλία ανήκει στους κλάδους που δοκιμάζονται σκληρά από την πανδημία
Στόχος μας ήταν και παραμένει η στήριξη ναυτικών, εργαζόμενων και επιχειρήσεων του κλάδου, ώστε να απαμβλυνθούν στο μέγιστο βαθμό οι αρνητικές επιπτώσεις και να μπορέσει ο κλάδος, αφού η πανδημία νικηθεί, να επανέλθει σε θετική πορεία.
Οι παρεμβάσεις μας διασφάλισαν ότι, εν μέσω πανδημίας, κανένα νησί μας δεν έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση και όπου τυχόν προέκυψαν ζητήματα αντιμετωπίσθηκαν άμεσα. Και όχι μόνο αυτό, αλλά οι άγονες γραμμές λειτούργησαν κανονικότατα, ενώ κάποιες από αυτές επεκτάθηκαν και χρονικά και γεωγραφικά. Για τη συνολική στήριξη του κλάδου, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξασφάλισε και έχει ήδη διαθέσει 67 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, συνεχίζουμε να στηρίζουμε τους ναυτικούς και τους εργαζόμενους στον κλάδο. Ενδεικτικά σας αναφέρω την αποζημίωση ειδικού σκοπού, την παράταση ασφαλιστικής ικανότητας ανέργων ναυτικών και παροχής επιδόματος ανεργίας, την ένταξη της ακτοπλοΐας στο καθεστώς επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για ενεργούς ναυτικούς, την αναθεώρηση προϋποθέσεων για την εγγραφή άνεργων ναυτικών στους καταλόγους προσφερόμενων προς ναυτολόγηση, την κάλυψη μέρους των ενοικίων των ανέργων ναυτικών. Συνολικά, τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας προσεγγίζουν τα 15 εκατ. ευρώ.
Ποιοι είναι οι σχεδιασμοί σας για τη Ναυτική Εκπαίδευση;
Η ναυτική εκπαίδευση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας. Είμαστε, λοιπόν, ήδη, στο τελευταίο στάδιο σύνταξης ενός ολοκληρωμένου πλαισίου για τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, έτσι ώστε μετά από δεκαετίες, να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό της, ώστε οι Έλληνες ναυτικοί να έχουν όλες τις σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν
Στο μεταξύ, διασφαλίσαμε την απρόσκοπτη λειτουργία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, με την καθιέρωση τηλεκπαίδευσης, με την βοήθεια του Ιδρύματος Ευγενίδου, και της Microsoft. Επειδή, μάλιστα, η τηλεκπαίδευση είναι το μέλλον, σκοπεύουμε να την επεκτείνουμε και στον τομέα της μετεκπαίδευσης-επιμόρφωσης- κατάρτισης για τους Αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού, αλλά και όλους τους ναυτικούς ειδικών κατηγοριών και ειδικοτήτων.
Ιδιαιτέρως θετική είναι και η παρέμβαση μας στο ζήτημα της βελτίωσης των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των Ακαδημιών. Στον Ασπρόπυργο και την Κρήτη οι εργασίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί, με τη στήριξη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της Περιφέρειας Κρήτης, αντιστοίχως.
Ποια μέτρα προωθείτε για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου;
Για την κυβέρνησή μας, η ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου αποτελεί πρόκληση και όραμά και εργαζόμαστε μεθοδικά και σε συνεργασία με τους ναυτιλιακούς φορείς προς την κατεύθυνση αυτή.
Ήδη, έγιναν ήδη πολλά και σημαντικά βήματα. Μεταρρυθμίσαμε το καθεστώς ναυτολόγησης στα πλοία υπό ελληνική σημαία, ώστε να δοθεί νέα πνοή και δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο, καθιστώντας το ελκυστική επιλογή. Δώσαμε τη δυνατότητα ναυτολόγησης αλλοδαπού πλοιάρχου, εφόσον αποδεδειγμένα δεν προσφέρεται Έλληνας. Βελτιστοποιήσαμε τις διαδικασίες εγγραφής και διαγραφής από και προς το ελληνικό νηολόγιο οι οποίες υλοποιούνται πλέον σε χρόνο μιας, το πολύ δύο, ημερών.
Παράλληλα, εργαζόμαστε ώστε να υλοποιηθεί η δέσμευση της κυβέρνησης για Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για τη Ναυτιλία, τόσο σε ό,τι αφορά το πλοίο και τη νηολόγησή του, όσο και τη ναυτιλιακή εταιρεία. Το Έργο θα προκηρυχθεί μέσα στους επόμενους μήνες.
Η πορεία προς την ανάκαμψη του ελληνικού νηολογίου απαιτεί ένα νέο συμβόλαιο μεταξύ της Πολιτείας και της ναυτιλιακής κοινότητας, το είμαστε έτοιμοι να τιμήσουμε. Προσδοκούμε στη θετική ανταπόκριση της μεγάλης ναυτιλιακής κοινότητας για την επιστροφή σημαντικού μέρους της ελληνόκτητης ναυτιλίας στη γαλανόλευκη. Η ανάκαμψη του ελληνικού νηολογίου, θα δώσει νέα πνοή και στη ναυτική απασχόληση, δημιουργώντας ευκαιρίες ποιοτικής εργασίας σε σύγχρονα πλοία και προάγοντας την υψηλή ναυτιλιακή μας τεχνογνωσία.
Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και σεις έχετε πολλές φορές αναφερθεί στη μείωση κατά 85% των μεταναστευτικών ροών το 2020. Τι άλλαξε σε σχέση με το παρελθόν και φτάσαμε σε αυτό το αποτέλεσμα;
Δύο είναι οι καθοριστικές παράμετροι για την εντυπωσιακά θετική αυτή εξέλιξη. Πρώτον, η επιλογή της κυβέρνησης για αποφασιστική επιτήρηση και προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας. Δεύτερον, η σημαντική ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, σε συνδυασμό με τον σωστό σχεδιασμό της ηγεσίας και την υπερπροσπάθεια των γυναικών και των ανδρών του Λιμενικού Σώματος, που επιχειρούν με αυταπάρνηση, σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και προτεραιότητα στην προστασία της ανθρώπινης ζωής. Τα αποτελέσματα, μάλιστα, είναι ακόμα καλύτερα τους πρώτους μήνες του 2021.
Για την κυβέρνηση, η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, με σύγχρονα μέσα αλλά και ανθρώπινο δυναμικό, αποτελεί σταθερή προτεραιότητα. Πέρα απ΄ όσα έχουν ήδη γίνει, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς η διαγωνιστική διαδικασία για την εγκατάσταση του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ, το οποίο διασφαλίζει την ενημέρωση για την κατάσταση στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λιμενικού Σώματος σε πραγματικό χρόνο και επί 24ωρου βάσεως. Παραλλήλως, είναι σε εξέλιξη μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα, ύψους 600 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα περίοδο και 800 εκατ. ευρώ για την επόμενη, με αντικείμενο προμήθεια πλωτών και χερσαίων μέσων, αναβάθμιση εξοπλισμού, αλλά και συστήματα επικοινωνιών και πληροφοριών.
Η κυβέρνηση καταβάλλει συντονισμένες προσπάθειες για την μείωση της γραφειοκρατίας και την ψηφιοποίηση σειράς διαδικασιών που ως τώρα απαιτούσαν φυσική παρουσία των πολιτών και πολύ χρόνο. Πώς συμμετέχει το ΥΝΑΝΠ στην προσπάθεια αυτή ;
Η μετάβαση στο «ψηφιακό κράτος» προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς και αποτελεί μία τις πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης μας,
Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής λειτουργούμε στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των πολιτών χωρίς να είναι απαραίτητη η φυσική τους παρουσία, και ήδη λειτουργεί η εφαρμογή e-ΔΛΑ, ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, μέσω του οποίου διεκπεραιώνεται πλήρως σειρά δραστηριοτήτων, για τις οποίες έπρεπε να επισκεφτούν τις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές.
Αξίζει να σημειωθεί τα δύο προηγούμενα χρόνια, μόνο για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες διεκπεραιώθηκαν περισσότερες από 3.500 αιτήσεις πολιτών. Πολύ σύντομα, με την εισαγωγή στο σύστημα και άλλων δραστηριοτήτων, θα καλυφθούν περιπτώσεις για τις οποίες τα δύο προηγούμενα χρόνια υποβλήθηκαν πάνω από 7.000 αιτήσεις.
Πρόκειται για επιβεβλημένη αλλαγή, που βελτιώνει το επίπεδο παροχής υπηρεσιών στους πολίτες, αλλά και ενισχύει τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα του Λιμενικού Σώματος.
Πάρης Τσιριγώτης