Σ. Φάμελλος: «Τα λουκέτα και η κατάρρευση της αγοράς δεν είναι μονόδρομος. Η Ελλάδα έχει στη διάθεσή της το «εμβόλιο» για την οικονομία, το μαξιλάρι παρακαταθήκη της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο όμως η κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει να μη χορηγήσει.
Ακόμη και σήμερα όμως, δεν είναι ξεκάθαρο αν κυβέρνηση θα στηρίξει τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, τι θα γίνει με την επιστρεπτέα προκαταβολή και εάν προτίθεται να καλύψει το κόστος της κρίσης. Δημιουργεί επιπρόσθετη ανασφάλεια με το να θέτει υπό αμφισβήτηση το μισθό και τις υπερωρίες των εργαζόμενων. Το αποτέλεσμα είναι ότι δε δημιουργεί ασφάλεια και στην αγορά και στην εργασία, δε δημιουργεί ασφαλή προοπτική, κάτι που είναι πολύ σημαντικό. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρότεινε μέτρα, όπως η μη επιστρεπτέα επιχορήγηση επιχειρήσεων που έχουν εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέτρα που φτάνουν στο ένα τρίτο του μαξιλαριού και σε καμία περίπτωση δεν το «λεηλατούν» όπως θέλουν κάποιοι να παρουσιάζουν», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, εχθές, στο ραδιοφωνικό σταθμό «Alpha 98,9» και το δημοσιογράφο Χάρη Ντιγριντάκη.
Αναφέρθηκε στη συνέχεια στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», στα προβλήματα που προέκυψαν κατά την πρόσφατη εκκίνησή του που έχουν ταλαιπωρήσει τους μηχανικούς και τους ενδιαφερόμενους πολίτες, καθώς και στην ακύρωση, διά της αναθεώρησης, των δασικών χαρτών από την κυβέρνηση ΝΔ με την εφαρμογή του γνωστού ως αντιπεριβαλλοντικού νόμου 4685/2020.
Για το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ»
Η αναβολή προκήρυξης του «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» απέδειξε τα σοβαρά προβλήματα που είχε η νέα προκήρυξη από τον κύριο Χατζηδάκη. Η αύξηση του προϋπολογισμού για κάθε έργο/κατοικία, με την ταυτόχρονη αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων, δηλαδή με την επιδότηση και των πολύ υψηλών εισοδημάτων, είχε ως αποτέλεσμα να εγκριθεί τελικά μικρότερος αριθμός αιτήσεων για τις κατοικίες, λόγω υψηλότερου προϋπολογισμού ανά αίτηση, από όσες θα έμπαιναν με τα παλαιά όρια. Έτσι όμως παράλληλα εγκρίνονται λιγότερα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, αντί να ενισχυθούν τα νοικοκυριά που πλήττονται από την ενεργειακή φτώχεια. Παρουσιάστηκε ταυτόχρονα το φαινόμενο σε κάποιες περιοχές η πλατφόρμα να παραμείνει «ανοιχτή» μόνο για λίγα λεπτά, κάτι που υποδηλώνει ότι η ζήτηση ήταν μεγάλη αλλά κατέληξε στο πολλοί ενδιαφερόμενοι να μείνουν εκτός του προγράμματος. Για αυτά ακριβώς τα ζητήματα και για θέματα συναγωνισμού με διαφάνεια έχουμε καταθέσει και ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.
Η παράταση δεκαπέντε ημερών (15) που έδωσε ο νέος Υπουργός ΠΕΝ, Κώστας Σκρέκας, δημιουργεί επιπλέον ερωτηματικά σχετικά με ασυμφωνίες στο επιτελείο της κυβέρνησης καθώς, είναι σε αντίθεση με τη «γραμμή» του προκατόχου του, Κωστή Χατζηδάκη. Πρέπει όμως να επισημάνουμε δύο σημαντικά ζητήματα λόγω της αναβολής. Πρώτον, ότι δεν πρέπει να ισχύουν άλλα μέτρα και σταθμά για τις Περιφέρειες που το Πρόγραμμα έχει ήδη «κλείσει» και για αυτές που εκκρεμούν γιατί αυτό καταργεί την ισονομία. Δεύτερον, ότι εμείς προτείνουμε να αυξηθεί ο προϋπολογισμός σε κάθε Περιφέρεια ώστε, να καλυφθούν οι εκκρεμείς αιτήσεις που δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν την ένταξη λόγω χρόνου. Εξάλλου το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να διασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Δημιουργήθηκε ακόμη ένα πρόβλημα στο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» λόγω των μέτρων περιορισμού της πανδημίας και του lock down. Επειδή οι μηχανικοί και οι πολίτες δεν μπορούσαν να λάβουν τα σχετικά με τη νομιμότητα των ακινήτων τους έγγραφα που ήταν απαραίτητα για την υποβολή αίτησης, το ΥΠΕΝ εισήγαγε υπεύθυνες δηλώσεις από τους πολίτες που θα βεβαιώνουν τη νομιμότητα των ακινήτων ενώ, ταυτόχρονα, είχε κλείσει η πλατφόρμα των αυθαιρέτων. Έτσι όμως υπάρχει ο κίνδυνος, κατά τον έλεγχο των αιτήσεων, να αποκαλυφθεί ότι υπάρχουν θέματα νομιμότητας και αυθαιρεσιών, να απενταχθούν εγκεκριμένες αιτήσεις και να έχουμε τελικά και υποαπορρόφηση του Προγράμματος. Δεν είναι δυνατόν το 2021 να ξαναγυρνάμε στη νομιμοποίηση με δήλωση του ιδιοκτήτη και να μην είναι διασφαλισμένο αυτό από διαφανείς διαδικασίες.
Για τους δασικούς χάρτες
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Όποιος στηρίζει τη διαδικασία ανάρτησης δασικών χαρτών στην Ελλάδα, στηρίζει παράλληλα την ευρωπαϊκή κανονικότητα και κεκτημένο καθώς και το κράτος δικαίου στη χώρα μας. Αυτά δηλαδή που είναι προϋπόθεση για να μην αμφισβητείται η ανάπτυξη αλλά και για να μην αμφισβητούνται οι επιδοτήσεις των αγροτών μας.
Όσοι όμως προσπαθούν να καθυστερήσουν ή και να ακυρώσουν την ανάρτηση των δασικών χαρτών θέτουν τους εαυτούς τους και την Ελλάδα ενάντια στην ευρωπαϊκή κανονικότητα και το κράτος δικαίου. Δε θα μπορέσουν να προχωρήσουν επενδύσεις στην Ελλάδα αν δεν έχουμε Κτηματολόγιο και αν δε γνωρίζουμε ποια έκταση είναι δασική και ποια όχι. Είναι βέβαια σαφές ότι η τεράστια αυτή καθυστέρηση των δασικών χαρτών στην Ελλάδα είχε ως αποτέλεσμα να αγοράσουν κάποιοι συμπολίτες μας, ή να καλλιεργούν, εκτάσεις που αποδείχθηκε εκ των υστέρων ότι είναι δασικές εκτάσεις και να αντιμετωπίζουν τώρα πρόβλημα. Πρόκειται βέβαια για προβλήματα που αναδεικνύονται τώρα επειδή η πολιτεία για πολλά χρόνια δεν έλυνε το θέμα των δασικών χαρτών. Αυτά τα προβλήματα θα είχαν λυθεί τώρα με την κύρωση των δασικών χαρτών και την εξέταση των αντιρρήσεων, που αφορούν μόνο το 5% της ελληνικής επικράτειας. Δεν είναι άραγε πιο σωστό να κυρωθεί το 95% της χώρας ώστε να ξέρουμε τι μπορεί να γίνει πού και να ενισχυθούν οι δασικές υπηρεσίες ώστε να λυθούν τα όποια προβλήματα; Αυτή ήταν η επιλογή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με τον αντιπεριβαλλοντικό νόμο 4685 του 2020, τροποποίησε τους κανόνες των δασικών χαρτών ακόμη και για τις κυρωμένες εκτάσεις, το 45% δηλαδή της ελληνικής επικράτειας για τις οποίες δεν υπήρχαν αντιρρήσεις.
Έτσι λοιπόν, από τις 15 Ιανουαρίου έως το τέλος Φεβρουαρίου του 2021, θα αναρτηθούν ξανά όλοι οι δασικοί χάρτες και ελπίζουμε αυτή η διαδικασία να μη δημιουργήσει παραθυράκια για πιθανές καταπατήσεις και εξαιρέσεις και η χώρα να καλύψει τα δύο χρόνια καθυστέρησης που έχει ήδη δημιουργήσει η ΝΔ.