Σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων με τους αρμόδιους φορείς της “Βόρειας Μακεδονίας” βρίσκεται ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων, κυριότητας της εταιρείας ΒΑΡΔΑΞ, στην οποία τα ΕΛΠΕ κατέχουν το 80% και και η “Βόρεια Μακεδονία” συμμετέχει με ποσοστό 20%- για τη μεταφορά ντήζελ στη γείτονα χώρα.
Στο πλαίσιο των συζητήσεων αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αναμένεται να έχει προσδιοριστεί και το αντάλλαγμα για την τήρηση αποθεμάτων πετρελαίου έκτακτης ανάγκης, αλλά και η επιτάχυνση της προσαρμογής της νομοθεσίας της Βόρειας Μακεδονίας στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο προς την κατεύθυνση της ασφάλειας εφοδιασμού σε ενεργειακά προϊόντα.
Το προχωρημένο στάδιο των συζητήσεων για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων επιβεβαίωσε με δηλώσεις του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Ευστάθιος Τσοτσορός, εκτιμώντας ότι αυτό θα καταστεί δυνατό εντός του τρέχοντος έτους. «Όπως είναι γνωστό υπάρχει ένα ζήτημα με την επαναλειτουργία του διασυνοριακού πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου ντήζελ.
Σε σχέση με αυτό το ζήτημα έχουν γίνει σειρά από συζητήσεις με κορυφαία στελέχη της γείτονος χώρας υπό την εποπτεία της πολιτικής ηγεσίας και ειδικότερα συζητήθηκε να προσδιοριστούν οι απαιτούμενες ενέργειες από την εταιρεία τη δική μας, η οποία λειτουργεί τον αγωγό, τη ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, κι επίσης να προσδιοριστούν τα έγγραφα που ζητάει η γείτονα χώρα, να προσκομιστούν, να ονοματιστούν όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες της χώρας, οι οποίες πρέπει να εκδώσουν τα σχετικά πιστοποιητικά αδειοδότητησης και να επαναπροσδιοριστεί ένα χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του αγωγού.
Αυτές οι συζητήσεις βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο και ευελπιστούμε ότι πολύ σύντομα, όλες οι διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί εντός των προσεχών δύο μηνών και από εκεί και πέρα εκτιμούμε ότι θα επαναλειτουργήσει ο αγωγός μέσα στη χρονιά που τρέχει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσοτσορός.
Υπογράμμισε, δε, ότι «είναι ιδιαίτερα σημαντική η επαναλειτουργία του αγωγού, δεδομένου ότι μέσω αυτής δημιουργείται ένα καινούριο περιβάλλον μέσα στον χώρο της γείτονος χώρας, το οποίο όσον αφορά τη διακίνηση και έλεγχο των πετρελαιοειδών θα έχει μία ιδιαίτερα υψηλού βαθμού πιστότητα και δυνατότητα».
«Να μπορούμε να πούμε», σημείωσε ο κ. Τσοτσορός, «ότι η γείτονα χώρα μπορεί να έχει τελωνειακούς ελέγχους, να πιστοποιεί αποθηκευτικούς χώρους ούτως ώστε όλη η διαδικασία να γίνεται μέσα στο πλαίσιο της νομιμότητας, όπως αυτή είναι γνωστή στο πλαίσιο της ΕΕ».
Παραλλήλως, στις συζητήσεις που γίνονται και οι οποίες είναι συναφείς με την επαναλειτουργία του αγωγού ή τα παρεπόμενά της, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τσοτσορός, υπάρχουν μια σειρά από μείζονος σημασίας ζητήματα για τη σωστή λειτουργία του όλου συστήματος.
«Πρώτον», εξήγησε, «πρέπει να έχουμε μια βέλτιστη προσαρμογή της νομοθεσίας της Βόρειας Μακεδονίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2009/119/ΕΚ σχετικά με τα εξής: με την υποχρέωση διατήρησης ενός ελαχίστου αποθεμάτων αργού ή και προϊόντων πετρελαίου, την εξασφάλιση της διαδικασίας διακίνησης των πετρελαιοειδών από και προς τελωνειακά ελεγχόμενους και πιστοποιημένους αποθηκευτικούς χώρους».
Στο πλαίσιο αυτό τα ΕΛΠΕ είναι επίσης σε προχωρημένες συζητήσεις σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό του ανταλλάγματος για τη τήρηση αποθεμάτων πετρελαίου έκτακτης ανάγκης. «Οι συζητήσεις είναι πολύ προχωρημένες, έχει γίνει και από τους αρμόδιους της γείτονος μία πολύ καλή πρόταση, δεν έχουμε φτάσει στον τελικό προσδιορισμό του ανταλλάγματος για την τήρηση των αποθεμάτων, που νομίζω ωστόσο ότι σύντομα θα ολοκληρωθεί», σημείωσε ο κ. Τσοτσορός.
Σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα διέλευσης, ο προέδρος των ΕΛΠΕ ανέφερε ότι ένα επίσης βασικό θέμα αφορά τις σχέσεις μεταξύ των μετόχων της εταιρείας του αγωγού, επισημαίνοντας πως «κι εκεί υπάρχουν προχωρημένες συζητήσεις και βρισκόμαστε στην αποδοχή ενός κοινού τρόπου, με τον οποίο θα γίνεται η θεώρηση του όλου ζητήματος. Όσον αφορά και τη δυνατότητα της γείτονος να διακινεί κατ’ αναλογία του ποσοστού της κάποιες ποσότητες, είναι κι αυτό κάτι που δείχνει πως πάμε σε μία συμφωνία».
Εκκρεμεί, επίσης, η αγωγή της ΕΛΠΕΤ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ Α.Ε. (100% θυγατρικής της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ) κατά της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας ενώπιον του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC) για την καταβολή αποζημίωσης για την παραβίαση της συμβατικής υποχρέωσης της γείτονος χώρας για κατανάλωση της ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας μαζούτ κατά τα έτη 2008 – 2011. Σε ό,τι αφορά αυτή την υπόθεση, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ των δύο μερών για εξωδικαστική επίλυση της εκκρεμούσας διαφοράς και, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Τσοτσορός, «το κλίμα των συζητήσεων είναι ιδιαίτερα θετικό».
«Ευελπιστούμε πως θα ολοκληρωθεί σύντομα η όλη διαδικασία.Έχει δοθεί μια παράταση επί του διαιτητικού δικαστηρίου μέχρι τα τέλη Απριλίου. Οπότε νομίζω ότι μέχρι τότε θα έχει βρεθεί εξωδικαστική λύση μεταξύ των δύο μερών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των ΕΛΠΕ.
Σημειώνεται ότι στο θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού αναφέρθηκαν στις χθεσινές τους δηλώσεις οι πρωθυπουργοί της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, Αλέξης Τσίπρας και Ζόραν Ζάεφ.