Warning: Undefined array key 1 in /var/www/vhosts/tilegrafimanews.gr/staging.tilegrafimanews.gr/wp-content/themes/jnews-child/functions.php on line 184
Η Ελλάδα κατέγραψε μία από τις ισχυρότερες ανακάμψεις από την πανδημία στην Ευρώπη, αναφέρει σε έκθεσή της η Moody’s, η οποία ωστόσο εκτιμά ότι η ανάπτυξη το 2023 θα υποχωρήσει σημαντικά.
Ειδικότερα, ο διεθνής οίκος θέτοντας το ερώτημα αν είναι πιθανόν η Ελλάδα να διατηρήσει έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη, απαντά: «Ένας ισχυρός τουριστικός τομέας, η εγχώρια κατανάλωση και οι επενδύσεις θα οδηγήσουν σε υγιή αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 5,3% το 2022. Ωστόσο, η ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί απότομα στο 1,8% το 2023, καθώς οι υψηλές τιμές ενέργειας τροφοδοτούνται από ευρύτερες πιέσεις τιμών και αποδυναμώνουν την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, ενώ η αύξηση των επιτοκίων θα επιβαρύνει τις επενδύσεις».
H Moody’s αναφέρει επίσης ότι πέρα από την επόμενη χρονιά, δομικοί παράγοντες όπως η ραγδαία γήρανση του πληθυσμού της Ελλάδας θα συνεχίσει να εμποδίζει το μακροπρόθεσμο
αναπτυξιακό δυναμικό της οικονομίας σε περίπου 1,2%.
Πόσο απειλείται το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας από τις εκλογές
Η αλλαγή του εκλογικού νόμου σημαίνει ότι ενδεχομένως να χρειαστεί να περάσουν μερικές εβδομάδες από τις εκλογές για να σχηματιστεί κυβέρνηση συνασπισμού στην Ελλάδα, προειδοποιεί η Moody’s. Όμως, χαρακτηρίζει χαμηλό τον κίνδυνο αντιστροφής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ή ουσιαστικής στροφής στις δημοσιονομικές και οικονομικές πολιτικές.
Όπως σημειώνει η ανάλυση της Moody’s, η αλλαγή του εκλογικού νόμου, με την κατάργηση του μπόνους των 50 εδρών καθιστά απίθανο να κερδίσει ένα κόμμα την απόλυτη πλειοψηφία ή αρκετές έδρες για το σχηματισμό ενός σταθερού κυβερνητικού συνασπισμού. Επομένως, το βασικό σενάριο του οίκου είναι ένας δεύτερος γύρος εκλογών και ένα διάστημα μερικών εβδομάδων ή και παραπάνω για τον σχηματισμό κυβέρνησης.
Με βάση τις πιο πρόσφατες δημοσκοπήσεις, η στήριξη για τη Νέα Δημοκρατία έχει πέσει γύρω στο 36%, με τη μεγαλύτερη άνοδο να σημειώνει το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ, κοντά στο 13%. Ο ΣΥΡΙΖΑ κινείται γύρω στο 27% σταθερά, από τις εκλογές του 2019.
Με βάση αυτά τα νούμερα, κανένα κόμμα δεν θα έχει την πλειοψηφία και ο όποιος αριθμητικός συνασπισμός θα είναι πολύ δύσκολος, ειδικά καθώς η υπόθεση των παρακολουθήσεων στέκεται εμπόδιο σε έναν συνασπισμό μεταξύ ΝΔ και ΚΙΝΑΛ, σημειώνει η ανάλυση.
Επομένως, ένας δεύτερος γύρος εκλογών είναι πιθανός, με τον οποίο το μπόνους των εδρών θα ισχύει ξανά. «Ενώ περιμένουμε ότι θα χρειαστεί περισσότερος καιρός για να σχηματιστεί μια κυβέρνηση, ο κίνδυνος αντιστροφής των μεταρρυθμίσεων ή μια ουσιαστικής αλλαγή στην πορεία της δημοσιονομικής και οικονομικής πολιτικής είναι χαμηλός», σημειώνει η Moody’s. Παρόλα αυτά, το πολιτικό ρίσκο παραμένει αυξημένο, γιατί οι πιστωτές απαιτούν από την Ελλάδα να συνεχίσει να επιδιώκει δημοσιονομικά συνετές δημοσιονομικές πολιτικές και να εφαρμόζει περαιτέρω θεσμικές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, προσθέτει.
Αποτελεί ανησυχία το ελληνικό χρέος;
Το δημόσιο χρέος έχει μειωθεί στο 193,3% του ΑΕΠ στα τέλη του 2021 από 206,3% το 2020, με τη Moody’s να υπολογίζει ότι η αύξηση του ΑΕΠ και τα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2023 θα το φέρουν στο 154% έως το 2026. Όμως, η Ελλάδα θα έχει ακόμα ένα από τα μεγαλύτερα χρέη στον κόσμο.
Το «buffer» της κυβέρνησης και η μέση ωρίμανση του χρέους, που ξεπερνά τα 18 χρόνια, μειώνουν τους άμεσους κινδύνους για τη ρευστότητα, αλλά η διατήρηση της εμπιστοσύνης των πιστωτών είναι κρίσιμη για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας, εξηγεί η Moody’s.
Έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες στον τραπεζικό κλάδο;
Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τις ενδείξεις της οικονομικής επιβράδυνσης, οι προοπτικές της Moody’s για τον τραπεζικό κλάδο παραμένουν σταθερές, κυρίως λόγω της προόδου που έχουν κάνει οι τράπεζες στη μείωση των κόκκινων δανείων από το 50% που ήταν κατά τη διάρκεια της κρίσης στο 9,5%.
Η βελτίωση στην ποιότητα ενεργητικού θα στηρίξει την οργανική κερδοφορία των τραπεζών και με τη σειρά τους, εκείνες θα στηρίξουν την ανάπτυξη και θα περιορίσουν το ρίσκο για το δημόσιο.