Τι θα γίνει με τα εκκαθαριστικά για τα αναδρομικά 2013 – ΟΠΕΚΑ Α21, ΚΕΑ – Πως θα διορθωθούν οι παραλείψεις.
Ειδήσεις ΤΩΡΑ : του Δημήτριου Ν. Κουζούλη, Οικονομολόγος – Λογιστής – Φοροτεχνικός – Στα τέλη του προηγούμενου έτους η φορολογική διοίκηση, αγχωμένη να προλάβει την προθεσμία παραγραφής, εξέδωσε με δική της πρωτοβουλία νέα εκκαθαριστικά σημειώματα, για το φορολογικό έτος 2014, σε όσους συνταξιούχους είχαν εισπράξει αναδρομικά εντός του 2013 τα ποσά των συντάξεων που αφορούσαν το διάστημα από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης έως την στιγμή της έγκρισής της.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Στις πιο πολλές των περιπτώσεων τα ποσά των εκκαθαριστικών αυτών ήταν λίαν τσουχτερά, καθόσον η διοίκηση, μη προλαβαίνοντας να εκκαθαρίσει φορολογικώς εκ νέου όλες τις σχετικές περιπτώσεις, έκανε κατά το δοκούν μια επιλογή σε αυτές που θα απέφεραν το μεγαλύτερο φορολογικό αποτέλεσμα.
Δείτε όλα τα νέα για τις συντάξεις ΕΔΩ
Για να προβεί σε αυτήν τη βεβιασμένη ενέργεια η φορολογική διοίκηση συνέβησαν μια σειρά από παραλείψεις, λάθη και αποτυχίες του συστήματος, την οποία και θα προσπαθήσω να περιγράψω παρακάτω.
Είναι γνωστό σε όλους ότι πλέον ο φορολογούμενος, με τη δημιουργία και τη συνεχή ανάπτυξη του TAXIS, εμπλέκεται όλο και λιγότερο στη διαδικασία συλλογής των φορολογικών δικαιολογητικών για την υποβολή των δηλώσεων εισοδήματος.
Στην περίπτωση δε που τα εισοδήματα προέρχονται αποκλειστικά από μισθωτή εργασία ή από συντάξεις, η εμπλοκή του φορολογούμενου στην παραπάνω διαδικασία είναι σχεδόν ανύπαρκτη.
Η κοινή πρακτική είναι ότι ελέγχει για την ανάρτηση των σχετικών βεβαιώσεων αποδοχών ο αρμόδιος φοροτεχνικός αναρτημένες στο TAXIS, ενημερώνει τον φορολογούμενο, και προχωρά στη διαδικασία της υποβολής της δήλωσης.
Στην προκειμένη περίπτωση οι σχετικές βεβαιώσεις των αναδρομικών είχαν αναρτηθεί σε ανύποπτο χρόνο από τα αρμόδια ταμεία στη μερίδα του φορολογούμενου, και στη χρήση την οποία αφορούσαν. Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονισθούν τα παρακάτω.
Πρώτον, τα ασφαλιστικά ταμεία ποτέ δεν ενημέρωσαν τον φορολογούμενο ότι έχουν ανεβάσει στο TAXIS βεβαιώσεις αποδοχών, οι οποίες αφορούν σε προηγούμενα φορολογικά έτη.
Δεύτερον, το ίδιο το TAXIS ποτέ δεν ενημέρωσε τον φορολογούμενο, ότι έχουν αναρτηθεί στη μερίδα του βεβαιώσεις αποδοχών, οι οποίες αφορούν σε προηγούμενα φορολογικά έτη.
Εν τέλει δηλαδή ο μόνος τρόπος για να υποβληθούν με αυτά τα δεδομένα έγκαιρα οι αναδρομικές φορολογικές δηλώσεις, για την φορολογική των αναδρομικών συντάξεων, ήταν να εισέρχεται ο κάθε επαγγελματίας φοροτεχνικός για τις δεκάδες, και ίσως για κάποιους συναδέλφους εκατοντάδες, των πελατών του και να ελέγχει σε όλες τις προγενέστερες χρήσεις την πιθανή ή απίθανη ύπαρξη αναδρομικής βεβαίωσης αποδοχών.
Ο ορισμός της απόλυτης παράνοιας δηλαδή.
Όπως ήταν φυσικό δεν συνέβη ποτέ κάτι τέτοιο, και έτσι η φορολογική διοίκηση, αντί να καλέσει τον φορολογούμενο σε προηγούμενη ακρόαση, προέβη ή ίδια στην απονενοημένη ενέργεια της επανεκκαθάρισης φορολογικών δηλώσεων για ανύπαρκτα εισοδηματικά δεδομένα, υπό την έννοια ότι δεν είχαν υποβληθεί ποτέ σε δήλωση από τον φορολογούμενο.
Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι τα τρία κυριότερα σφάλματα της διαδικασίας ήταν τα παρακάτω:
1. Τα ταμεία δεν ενημέρωσαν ποτέ τον συνταξιούχο ότι έχουν εκδώσει αναδρομικές βεβαιώσεις αποδοχών.
2. Το TAXIS δεν ενημέρωσε ποτέ τον φορολογούμενο ότι υπάρχουν εκκρεμείς αναδρομικές βεβαιώσεις αποδοχών σε προηγούμενα φορολογικά έτη προς ενέργεια στη φορολογική του καρτέλα.
3. Η φορολογική διοίκηση δεν κάλεσε ποτέ τον φορολογούμενο σε ακρόαση πριν το καταλογισμό του πρόσθετου φόρου και των προστίμων.
Κλείνοντας πρέπει να τονίσουμε μια ακόμα πτυχή του προβλήματος, ίσως και την πιο σοβαρή.
Οι χρήσεις στις οποίες αφορούν τα επίμαχα εισοδήματα από συντάξεις έχουν πλέον παραγραφεί φορολογικώς, και δεν θα έπρεπε να ετίθετο καν ζήτημα μεταγενέστερης φορολόγησής τους.
Για τον ίδιο λόγο τον οποίο το ΣτΕ, και σωστά βάσει των αρχών της χρηστής διοίκησης, αποφάσισε ότι δεν πρέπει να ελεγχθούν φορολογικώς τα εισοδήματα για τα οποία προέκυψαν ενδείξεις από την λεγόμενη «Λίστα Λαγκάρντ», για αυτόν το λόγο δεν πρέπει να ελεγχθούν φορολογικώς και τα εισοδήματα από συντάξεις, τα οποία εκκαθαρίσθησαν με πρωτοβουλία της φορολογικής διοίκησης και χωρίς ποτέ να υποβληθούν σχετικές τροποποιητικές δηλώσεις για παραγεγραμμένες χρήσεις από τον φορολογούμενο.
Δε μπορεί να υπάρχουν δυο μέτρα και δυο σταθμά, να ισχύουν δηλαδή άλλα για τους εν τη λίστα Λαγκάρντ, και άλλα για όσους περίμεναν επί έτη να πάρουν τα ποσά των συντάξεών τους. Δε μπορεί να είμαστε ακριβοί στα πίτουρα και φθηνοί στο αλεύρι, αναφέρει το taxheaven.gr.
Τι θα γίνει με τα εκκαθαριστικά για τα αναδρομικά 2013 – ΟΠΕΚΑ Α21, ΚΕΑ – Πληρωμή επιδομάτων
Την αλλαγή της ημερομηνίας καταβολής των επιδομάτων, παροχών, οικονομικών και εισοδηματικών ενισχύσεων ανακοίνωσε ο ΟΠΕΚΑ.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του ΟΠΕΚΑ, σύμφωνα με άρθρο 22 του Ν. 4659/2020, στο εξής, η καταβολή των επιδομάτων, παροχών, οικονομικών και εισοδηματικών ενισχύσεων του ΟΠΕΚΑ θα πραγματοποιείται την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα.
Με τον καθορισμό συγκεκριμένης ημερομηνίας καταβολής, οι πολίτες έχουν πλέον τη δυνατότητα ευκολότερου οικογενειακού προγραμματισμού, καθώς γνωρίζουν εκ των προτέρων την καθορισμένη ημερομηνία καταβολής των παροχών.
Επιπλέον, αποφεύγεται κάθε πιθανή αναστάτωση ή σύγχυση των πολιτών λόγω συχνής αλλαγής στις ημερομηνίες.
Την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου θα καταβληθούν από τον Οργανισμό τα παρακάτω επιδόματα και παροχές:
Επίδομα Παιδιού
Προνοιακά Αναπηρικά και Διατροφικά Επιδόματα
Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (ΚΕΑ)
Επίδομα Στέγασης (Ενοικίου)
Στεγαστική Συνδρομή
Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερηλίκων
Σύνταξη Yπερηλίκων
Επίδομα Ομογενών
Διευκρινίζεται ότι, η καταβολή του επιδόματος παιδιού αφορά στην πληρωμή της συμπληρωματικής 6ης δόσης του 2019.
Οι ευνοημένοι δημόσιοι υπάλληλοι και ελ. επαγγελματίες στις συντάξεις – ΟΠΕΚΕΠΕ
Online πληρωμές : Συντάξεις ΕΦΚΑ, ΟΓΑ, ΙΚΑ, ΝΑΤ, ΑΜΕΑ – ΟΠΕΚΑ επίδομα παιδιού Α21, ΚΕΑ