ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ
Οι διαδικτυακές αυτοκρατορίες έρχονται και παρέρχονται. Κάποτε τα «πρώτα» ονόματα ήταν το AltaVista και το Netscape.
Δεν έχετε ακούσει ποτέ αυτά τα ονόματα; Υπάρχει περίπτωση να συμβεί αυτό και με το Facebook; Δηλαδή οι επόμενες γενιές όταν το ακούν να μην ξέρουν περί τίνος πρόκειται; Κάτι τέτοιο είναι σχετικά απίθανο, λέει ο Todd Wasserman σε σχετικό άρθρο του στο mashable.com.
Συγκεκριμένα δήλωσε ότι «το Facebook δε θα φύγει ποτέ εντελώς από τη διαδικτυακή σκηνή. Ωστόσο, το 2024 θα είναι εντελώς διαφορετικό από το σημερινό. Πρώτα απ’ όλα η εταιρεία θα συνεχίσει να εξελίσσεται και από ένα κοινωνικό μέσο δικτύωσης θα μεταμορφωθεί σε μια πιο παραδοσιακή εταιρεία μέσων ενημέρωσης», μας λέει ο ίδιος. Αρκετές μακροπρόθεσμες τάσεις θα οδηγήσουν σε αυτόν τον μετασχηματισμό, συμπεριλαμβανομένης της ανόδου μικρότερων, ιδιωτικών δικτύων, των αναδυόμενων πλατφορμών και των αναπτυσσόμενων χωρών.
Η αλλαγή εξάλλου από τα desktop στο περιβάλλον των έξυπνων κινητών τηλεφώνων φαίνεται ότι έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι συμπεριφέρονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή τουλάχιστον στο πώς ορίζουν τη συμπεριφορά τους. Πριν από μερικά χρόνια, οι νέοι θεωρούνταν «επιδειξίες» που δεν είχαν καμία αναστολή και καθόλου επιφυλάξεις για το γεγονός ότι μοιράζονταν τα προσωπικά τους δεδομένα με τον κόσμο «εκεί έξω».
Η κινητή τηλεφωνία ωστόσο το άλλαξε αυτό. Πλέον, οι νέοι χρήστες είναι πολύ προστατευτικοί σε ό,τι αφορά την ιδιωτικότητά τους. Σχεδόν ταυτόχρονα, το Facebook μετατράπηκε σε κάτι σαν τη νεανική έκδοση του LinkedIn, όμως είναι ένας χώρος που δεν απαιτεί πολλή προσοχή. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, οι 20αρηδες χρησιμοποιούν το Facebook περισσότερο από τους έφηβους και οι ακόμη πιο νέοι, ακόμη λιγότερο.
Όπως έχει πει και ο Mark Zuckerberg, το Snapchat κατάφερε να ανταποκριθεί στην ανάγκη της αγοράς για πιο προσωπικές αλληλεπιδράσεις στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Το Messenger είναι μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που βγήκε τον Αύγουστο του 2011. Δεν θεωρήθηκε όμως από την αρχή ένα υποκατάστατο των γραπτών μηνυμάτων. Άλλωστε, αν κάποιος δεν ήταν φίλος σου στο Facebook, δε μπορούσες να του στείλεις μήνυμα… Το Facebook όμως μπόρεσε και προσαρμόστηκε και σε αυτό. Άλλωστε τι είναι το Facebook, αν όχι ένας τρόπος για να συνδέεσαι με άλλους; Στο μέλλον θα αναμένουμε όλο και περισσότερες εφαρμογές, όπως η Paper, που παρουσίασε πρόσφατα η εταιρεία.
Κοιτώντας προς το μέλλον, οι περισσότεροι οραματίζονται έναν διαδικτυακό κόσμο, που θα κουβαλά κανείς μαζί του το κινητό του τηλέφωνο ή το tablet, και όχι τα desktop. Το eMarketer προβλέπει ότι μέχρι το 2017, περίπου 2,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα χρησιμοποιούν έξυπνα κινητά τηλέφωνα. Σήμερα, ο αριθμός αυτός είναι 1,75 δισεκατομμύρια.
Το Facebook θα αρχίσει να συμπεριφέρεται ως μια εταιρεία μέσων ενημέρωσης, βγάζοντας εφαρμογές που θα ανταποκρίνονται στις νέες ανάγκες της αγοράς. Οι ανάγκες αυτές μπορεί να περάσουν, μάλιστα, από την κινητή τηλεφωνία στους «φορετούς» (και όχι απλά φορητούς) υπολογιστές. Το Facebook υπάρχει ήδη στο Google Glass. Κι αν τα έξυπνα ρολόγια (smartwatches) «πιάσουν», το Facebook θα θέλει να είναι πρωτοπόρος και εκεί.
Επίσης, δε θα προσφέρει τις υπηρεσίες του μόνο στους «πλούσιους». Πριν από μερικά χρόνια το Facebook ανακοίνωσε ότι η εφαρμογή «Facebook For Every Phone» είχε φτάσει τους 100 εκατομμύρια χρήστες. Οι δισεκατομμύρια καταναλωτές όμως στις αναπτυσσόμενες χώρες αποτελούν μια αγορά-στόχο της εταιρείας. Θυμηθείτε το νούμερο που αναφέραμε πιο πάνω: 2,5 δισεκατομμύρια χρήστες μέχρι το 2017. Με άλλα λόγια, λόγω της ανάπτυξης νέων πλατφορμών για κινητά τηλέφωνα και την ολοένα αυξανόμενη παρουσία τους στις αναπτυσσόμενες χώρες, το Facebook θα προσαρμοστεί ανάλογα, σε πολλές διαφορετικές μορφές.
Τα 10 πρώτα χρόνια λειτουργίας του το Facebook ήταν κυρίως ένας τρόπος για να συνδέεται κανείς με τους φίλους του. Την επόμενη δεκαετία, καθώς ανταγωνίζεται με άλλα μέσα όπως το Twitter, Google+ κ.ά, το Facebook θα πρέπει να προσφέρει κάτι παραπάνω. Μία πιθανότητα είναι η δημιουργία περιεχομένου, όπως τηλεοπτικά προγράμματα, όσο κι αν η εταιρεία προς το παρόν το αρνείται, κάτι που αναπόφευκτα θα το οδηγήσει να χάσει την «ταυτότητά» του ως μέσο κοινωνικής δικτύωσης.